STF Edsåsdalen Fjällstation

Bo bekvämt i Edsåsdalen
Edsåsdalen är den lilla fjällbyn med det stora hjärtat. Välj om du vill bo på vår fjällstation Köjagården, på vandrarhemmet Renfjällsgården med självhushåll eller hyr en egen stuga. Var du än bor i byn har du spår, backar och fjällnatur direkt utanför dörren. Edsåsdalen är som gjort för barn och vuxna som vill upptäcka fjället, på såväl egen hand som tillsammans.

Köjagården
Köjagården är en klassisk fjällstation med anor från början av 1900-talet och ligger beläget mitt i byn med utsikt över fjällvärlden. Vår äldsta del är fortfarande bevarad och i full drift. Där håller gillestugan öppet för en värmande kopp kaffe efter en dag på fjället, precis som förr. Här kan man passa på att njuta av de vackra takmålningarna i original och i anslutning till gillestugan finns vårt fjällmuseum där lokala konstnärer finns utställda samt ett bibliotek.

På Köjagården finns 127 bäddar i enkelrum, dubbelrum eller lägenheter. Alla som bor på Köja har tillgång till pool och bastu i vår relaxavdelning. I vår restaurang kan du äta och dricka gott, vi lagar mat med jämtländska råvaror och självklart använder vi så mycket ekologiskt som möjligt.

Vårt vandrarhem ligger mitt i backen
Här erbjuds vandrarhemsboende på Renfjällsgården för enskilda och grupper i fräscha och funktionella 2- och 4-bäddsrum. Totalt finns 80 bäddar i 24 rum, varav 20 har egen dusch/wc. Några av rummen kan bokas med husdjur. Gemensamt självhushållskök, matsal och sällskapsutrymmen samt pingisrum och lekrum för barn med en liten Boulder vägg för klätterträning. En ljus och funktionell konferenslokal finns på övre våningen.

I byggnaden finns pjäxrum, vallningsrum, torkrum och bastu. För den som vill går det utmärkt att boka frukost och övriga måltider i restaurangen på Köjagården som ligger tvärs över barnbacken, ca 150 m bort.

Bo i fjällstuga
Våra stugor har alla en mycket hög standard. Sköna sängar, de flesta har bastu, öppen spis och solaltan i söder. Husen ligger i en vacker fjällsluttning som under vintern är skidbacke och på sommaren betar kor eller lamm i hagarna runt gården. Du kommer inte till en anläggning med centrumhus, affärer och aktivitetsanläggningar. Det här är en gammal genuin fjällgård där vi lever året runt och våra gäster kommer för att uppleva lugnet och vistas i naturen. Vi har även flera äldre hus som också hyrs ut. Anpassningar har gjorts för att klara kraven på ett modernt och bekvämt semesterboende. Samtidigt har vi så långt som möjligt försökt återskapa den gamla gårdsbilden och en tidstypisk atmosfär inne i husen som genomgående har hög standard.

FÅ OFFERT

Rösta på din favorit och vinn övernattning!

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2017, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här