STF Brantevik Råkulle Vandrarhem

Tips

Hos oss på STF Brantevik Råkulle Vandrarhem bor du granne med havet, Skåneleden och ett Österlen fullt med roliga och spännande upplevelser. De natursköna omgivningarna ger dig möjlighet att upptäcka allt från sköna vandringar och fina cykelturer till gallerier och gårdsbutiker. Det finns oändligt mycket att göra på Österlen – här nedan har vi listat ett personligt urval:

5 – I -TOPP – SEVÄRDHETER

VAD FINNS PÅ BYN?

Brantevik är en liten pittoresk fiskeby med ca 350 fastboende. Här finns ett flertal restauranger och caféer. Det är fantastiskt skönt att, ett stenkast bort från vandrarhemmet, kunna unna sig en fika, ett härligt kallt glas vitt eller äta en god bit mat. Välj mellan Bobergs på Hamngården , Branterögen, Trampes och caféet Hörnan på Brantevik.

RESTAURANGER I NÄROMRÅDET

Det finns så många restauranger på Österlen vilket gör att vi inte kan lista alla. Vi har valt ut de som ligger nära oss och som vi gärna själva besöker:

”GOFIKA”

Fika… kanske det mest svenska som finns. Och vem gillar inte en god fika? Vi gör det och de fem vi valt ut är verkligen favoriter. Plus en liten ”bubblare”:

LITE MER INOMHUS – OM DET REGNAR ELLER DU BARA VILL VARA INNE

Visst är det härligt när mjuka droppar faller från himlen? Men om du inte känner för att vandra, cykla eller vara utomhus när det regnar ger vi dig tips på saker att göra i stället.

Branteviks Sjöfartsmuseum har öppet på sommaren. Här får du veta allt om byns storhetstid inom sjöfartsnäringen. I byn väntar också Sveriges längsta ljugarbänk och landets minsta bibliotek. Inne i Simrishamn hittar du Österlen Museum och bilälskarnas favorit – Autoseum.  Tjörnedala Konsthall i Baskemölla är en mötesplats för konst – och kulturintresserade. Vill du lära dig mer om raps, kallpressad rapsolja eller göra din egen rapsolja ska du besöka Gunnarhögs Gård. Utställningarna på Galleri Thomas Wallner och Mårten Pers Källa brukar vara innovativa och uppskattade.

På vandrarhemmet har vi kortspel och flera brädspel till utlåning och erbjuder givetvis gratis wifi för alla våra gäster. I vår välfyllda bokhylla finns böcker som du gärna får läsa. Och för dig som vill, finns det möjlighet att byta till dig en ny pocketbok.

GÅRDSBUTIKER

Skåne är matlandskapet nummer ett i Sverige. Under sommaren finns det en mångfald av gårdsbutiker som säljer allt från grönsaker, ostar och korv till lammskinn, kryddor och hantverk. Här hittar du ett urval.

VÅRA PERSONLIGA FAVORITER

Österlen är ett paradis för natur- och kulturälskare. Människor som vi själva alltså. Vi gillar att springa, vandra och cykla men vi njuter också av bara koppla av, spana in ny kultur och möta nya människor. Våra favoriter just nu är:

Grönet – vår oas på Brantevik. Här vandrar och springer vi längs havet året om. Vi tar vårt obligatoriska morgondopp vid Vejakåsen. Och vi njuter årstidernas skiftningar när vi tar en paus längs vår egen kust.

Jord & Bord upptäckte vi för två somrar sedan och sedan dess är vi fast. Giovanna och Jon skapar fantastiskt god vegetarisk mat som är en fröjd både för ögat och magen. Och fikat sen…ja, deras kardemummabullar är beroendeframkallande!

Vi tycker verkligen om att vandra och då passar det perfekt att bo här på Österlen. Skåneleden går precis utanför dörren, Brösarps backar ligger bara 2 mil bort och Gårdslösaleden är en undanskymd pärla liksom rundan runt Gyllebosjön.

Att cykla runt på småvägarna blir som en riktigt härlig upptäcktsfärd – du vet aldrig vad som dyker upp runt nästa krön eller bortom nästa hus. Om du inte har med dig egen cykel kan du hyra av oss.

Och sen tycker vi att det är fantastiskt kul och bra att Dag Hammarskjölds Backåkra öppnat igen. Meditationsplatsen där är magisk liksom utsikten över fälten. Ett besök här blir som ett möte med Dag för han njöt också av naturen, havet och fågellivet runt Backåkra.

EVENEMANG UNDER ÅRET

• Konstrundan Under påsken får du möta över hundra konstnärer och blicka in i deras vardag bland färgpaletter, drejskivor, smidesverktyg och tyger
  • Jazz under stjärnorna ger dig unika konserter utomhus med artister från hela Sverige som delar med sig av sin spelglädje.
  • Äppelmarknaden Kivik är höstens absolut äppligaste höjdpunkt här på Österlen.
  • ”Österlen lyser” är en ljusfest som pågår under allhelgonahelgen. Stor kreativitet, udda upplevelser och glad gemenskap garanteras.

Vi, Sussi och Hans, hälsar dig varmt välkommen till Österlen och Brantevik!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er