STF Backåkra Vandrarhem

STF Backåkra Vandrarhem tipsar!

Backåkra Vandrarhem är beläget på Österlen, i ett område som är känt för sin skönhet. Naturreservaten bjuder på variationsrik skog, långa sandstränder vid havet, öppna hedmarker och det speciella Österlenljuset som inbjuder till rekreation för kropp och själ.

Vandra bland skir grönska och bokskogsstammar

Förutom sommarens sol- och badtillvaro finns det möjlighet till många andra utomhusaktiviteter kring vandrarhemmet. Och om du söker naturupplevelser har du kommit rätt. Skåneleden, som är en populär vandringsled, ligger nämligen strax intill vandrarhemmet. Ta kuststräckan och upptäck Skåne från sin vackraste sida!

Landmärken och strandliv runt Österlen

Några kilometer västerut står Ales mytomspunna stenar, högt uppe på åsen. Och österut breder stranden ut sig mot Sandhammaren – en av Sveriges finaste sandstränder. Vill du uppleva resten av Österlen, så ligger vårt vandrarhem strategiskt vid kusten, mittemellan städerna i Ystad och Simrishamn. Och du får också nära till flera andra sevärdheter i området. Här kan du läsa mer om stränderna runt Österlen.

Vi vill att barnen ska trivas

När man reser med familjen är det viktigt att det finns någonting att göra för barnen även där ni övernattar. Vi på STF Backåkra Vandrarhem har någonting väldigt viktigt; nämligen många familjerum, vilket innebär att det med största sannolikhet finns fler barn under er vistelse här. Och barn har mycket fantasi som kommer till sin rätta när de träffar varandra.

Vissa hjälpmedel finns det väl ändå för att komma igång med lekandet. Vi erbjuder till exempel en fin liten fotbollsplan med riktiga mål. Och ett bordtennisbord kring vilket ofta spelas rundpingis. Det finns dessutom en sandlåda mitt i trädgården så att ni föräldrarna som avnjuter kaffet eller något annat vid ett trevligt trädgårdsbord, kan ha lite uppsyn över era små. Och så har vi några gungor också, en fin liten rutschkana några stora stockar att klättra på och kanske något annat vi inte införskaffat ännu.

Kul för alla åldrar

Här kommer våra barnvänligaste tips på saker att se och göra som omväxling till stranden.

Glimmingehus; Nordens bäst bevarade medeltida borg och spännande både för barn och vuxna. Här väntar guidning för alla åldrar, ges spökberättelser på kvällarna och så händer det förstås en hel del annat också.

Ales stenar; En av norra Europas vackraste fornlämningar. Högt uppe på Kåsebergaåsen står de mytomspunna lämningarna i gudomligt vackra miljöer. En picknick på åsens kant med utsikt över havet, en promenad bort mot Hammars backar eller en solnedgång vid stenarna är inte helt fel. Nedanför stenarna ligger Kåsebergas mysiga fiskehamn. Där finns fiskrökeriet, restauranger och kafé.

Cykla dressin; Vill du ha lite äventyr så kan dressincykling definitivt vara någonting för dig. Det finns flera sträckor som både är roliga, natursköna och inte speciellt krävande. Cyklar du sträckan S:t Olof – Gyllebosjön kan du passa på att bada i sjön innan du återvänder. Ta med picknickkorgen – det gör turen extra mysig. Här kan du läsa mer om att Cykla dressin i Österlentrakten.

Löderups strandbad; Bara cirka 1,5 kilometer från vandrarhemmet väntar minigolfbanor, en härlig badbrygga och en mycket barnvänlig strand. Bryggan har utsetts till Skånes näst bästa badbrygga av Sydsvenska Dagbladet.

Tosselilla sommarland; Vill barnen busa loss riktigt finns Tosselilla i Tomelilla. Ett nöjes-, äventyrs-, och tivoliland. Här finns dessutom tamdjur, gigantiska klätterborgar, grillplatser och massor av andra aktiviteter för såväl stora som små. Ta med den stora plånboken och mycket att dricka.

FÅ OFFERT

Rösta på din favorit och vinn övernattning!

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2017, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här