STF Arkösund Vandrarhem

Mer om STF Arkösund Vandrarhem

Vandrarhemmets ursprungliga byggnader från krigsåret 1939 inrymmer Kafé och restaurang samt reception i autentisk miljö. Husen är belägna alldeles vid stranden på spetsen av Vikbolandet och från terrassen kan du se Kung Waldemars segelled. Då låg 600 fartyg för ankar men idag är det betydligt lugnare ute på leden. Nu njuter vi av den rofyllda utsikten över ett glittrande hav. Stranden är långgrund och lämpar sig väl för alla som vill bada, sola eller bara njuta i skuggan under en vindpinad kusttall.

Här bor du i trevliga rum med en till fyra bäddar, eller i de mysiga stugorna som inrymmer två bäddar vardera. Familjen Skölds Kavaljersflygel, som består av ett stort rum med plats upp till 10 personer, passar perfekt för kompisgänget eller storfamiljen. Om du inte vill ta med egna lakan kan du hyra det av oss. Vi städar gärna mot en extra kostnad och ordnar din frukost.

På Sköldviks Strandkafé kan du äta frukost, fika, lunch och middag. Vi värnar om det lokala och serverar gärna från traktens egna skafferier. Vi erbjuder god dryck, både med och utan alkohol.

I Arkösunds skärgård kan du besöka grunda vikar med gott om fisk och ett rikligt djurliv. Örn och säl är numera vanligt förekommande. Vandrarhemmet är en utmärkt utgångspunkt för fisketurer, utflykter med kajak, fina vandringar och cykelturer.

Du är välkommen att besöka oss även under höst och vintern då det är lugnt, tyst och rogivande. Vi har ingen störande belysning vilket skapar bästa förutsättningar för att studera stjärnbilder och titta på månen från en klar stjärnhimmel. När löven faller vandrar havsöringen upp i småbäckar längs med Kolmårdens stränder. Då finns möjligheten att fiska både havsöring, gädda eller strömming.

Vandrarhemmets caféhus byggdes 1939 av direktör Elis Sköld och hans hustru Ditti Sköld från Norrköping för att användas som sommarhus i Arkösund. I september 1955 dog fru Sköld hastigt i en hjärnblödning. Innan huset så småningom renoverades och blev vandrarhem var det under ett antal år barnkoloni för barn från Gällivare kommun. Flera personer som har bott eller jobbat på Sköldvik vittnar om att fru Sköld går igen. Dagens vandrarhemsvärdar har gjort noggranna observationer men vet fortfarande inte vad de ska tro.

Få offert

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2018, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här