STF Kuskahusen Vandrarhem Andrarum

Perfekt för dig som vill upptäcka Österlen

Kuskahusen ligger rofyllt med naturens stillhet som närmsta granne. Här bor du bekvämt och nära till Österlens rika natur och kulturupplevelser.

I Verkeåns naturreservat på Österlen, omgivet av lummig skånsk natur ligger Kuskahusen. På denna plats bodde förr i tiden Alunbrukets kuskar, idag är det ett fräscht och hållbart boende med hög komfort och personligt värdskap.

Här kan du välja att bo i huvudbyggnadens dubbelrum eller i Jägarstugan med totalt 4 bäddar. Alla rum har dusch och toalett samt eget kylskåp med frysfack för vatten och andra förnödenheter. Du sover gott i sköna sängar. Alla rum är självklart rökfria. Varje rum har en liten uteplats där du kan sitta och njuta naturen. Har du tur och får höra kronhjortens bröl är det en mäktig upplevelse.

Vi har ett fullt utrustat gemensamhetskök samt en mysig matsal. Här finns också tvättmöjligheter. Utomhus finns en stor trädgård, boulebana och små avskilda hörn att sitta och njuta i. Vi vill slå ett extra slag för vår fina grillhydda med plats för ca 20 personer. Denna är försedd med skyddande tak, vilket gör att du kan njuta den året runt och oavsett väder. Här kan du grilla, fika eller bara mysa.

Hela anläggningen är försedd med snabb trådlös WiFi. Sänglinnen/handdukar ingår i rumspriset.

Kuskahusen är den perfekta utgångspunkten oavsett om du bara vill ta det lugnt eller söker upplevelser och aktivitet. Här finns rika möjligheter till omväxlande och vacker vandring, cykling, trailrunning och naturupplevelser . Skåneleden passerar direkt utanför. Vi hjälper dig gärna med kartor och med cykelhyra.

Kivik och havet ligger på kort avstånd liksom Brösarps böljande backar och Österlens övriga små mysiga byar. Alldeles i närheten finns också Christinehofs slott som med sin omväxlande ekopark är ett ”måste” för dig som vill uppleva Skånsk natur- och kulturhistoria.

Efter en innehållsrik dag kan det vara extra skönt att komma hem till lugnet och tystnaden på Kuskahusen.

Incheckning sker mellan kl 17.00 – 19.00. Om du räknar med att komma senare än så ber vi dig ringa oss på 0708-679694.

På vandrarhemmet finns också en liten mikrobutik med olika varor och drycker. Där kan du själv plocka ihop till din frukost, lunchpåse, utflyktsmatsäck eller enklare kvällsmåltid

Hjärtligt välkomna!

Lars & Anette Löfstedt

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Cykeluthyrning

Cykel finns att hyra.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

Kristinehov, Kuskahusen
    273 57 Brösarp

Med kollektivtrafik
    Skånetrafikens tåg- eller bussförbindelser tar dig till Ystad, Tomelilla eller Simrishamn. Därifrån går sedan buss till Brösarp. Från Brösarp kan du antingen cykla eller vandra till Kuskahusen. Naturligtvis kan vi också ordna så att du blir hämtad med bil.

Skånetrafiken ansvarar för all kollektivtrafik med tåg och buss i Skåne. Aktuella priser och tidtabeller hittar du på www.skanetrafiken.se

+46 708679694 booking@kuskahusen.se

Öppettider reception

8.00-12.00. 17.00-19.00

Antal rum

Följ STF Kuskahusen Vandrarhem Andrarum

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.