STF Älvdalen/Tre Björnar Vandrarhem

Mer om STF Älvdalen/Tre Björnar Vandrarhem

Tre Björnar är ett charmigt vandrarhem med hemlik miljö. Vintertid väntar proffsiga skidspår, miltals preparerade skoterleder, 19km till alpin åkning och gnistrande snö. Sommaren erbjuder levande fäbodar, vandring i urskog, bär och svamp, musik & motorfestival, bygdevecka, fiske och härliga bad.

Den stora vackra huvudbyggnaden byggdes 1916. Här finns tio rum med 2-6 bäddar. Nästan alla rum har handfat. Dusch och toalett finns på varje plan. Ett rum har wc. Ett fullt utrustat kök finns på första våningen och pentry på andra våningen. Det finns ett hus på gården med två rum, här delar man på en toalett och dusch. I gårdshuset ligger även den vedeldade bastun, säg till innan så eldar vi.

Vi serverar frukost för den som önskar. Den består av hembakat bröd, bondägg, lokala charkuterier, ekologiskt kaffe/te och grönsaker, hemkokt sylt och marmelad mm.

Tre Björnar har en stor trädgård där du kan sitta och ta det lugnt. Eller som många barn gör efter en lång bilfärd, galet springa runt. Här finns storslagen natur in på husknuten, man får förståelse för namnet Älvdalen och Dalarna.

Vad gör man i Älvdalen......? vandrar i urskog, åker skidor och snöskoter, pulsar i härlig snö, tittar in i elden, gräddar kolbulle i slogbod, går på Hagström och porfyrmuseum, åker häst och vagn, hälsar på i levande fäbod, sitter under fällen med bjällerklang i öronen när ardennerhästen Julle drar släden, sitter och gör ingenting, plocka bär och svamp, lär sig det älvdalska språket - ja det finns mycket att göra här.

Välkommen!

Bastu?
Javisst, vedeldad dessutom!

Cykel
Vi har bra och välservade cyklar att hyra, välj mellan 7-växlad med rund ram eller 21-växlade mountainbikes. Barnsits samt hjälmar finns.

Fiske
Vandrarhemmet ligger nära Österdalälven och vi säljer fiskekort som täcker hela Älvdalens enorma fiskevårdsområde.

Husdjur?
Du får gärna ha med dig hund eller katt. Men av hänsyn till allergiker ber vi er att inte ta in husdjuren i kök och tv-rum.

Lakan
Du kan ha med egna lakan eller hyra ett set med lakan/handduk av oss för 100 kr.

Lyhört?
Huset är byggt 1916 i timmer och är tyst men lyhört så vi ber dig ta hänsyn till det morgnar och kvällar.

Rökning
Rökning är ej tillåten på vandrarhemmet.

Torkmöjligheter
Det finns torkmöjligheter av våta kläder/skidkläder/fiskeutrustning inomhus i pannrummet.

Få offert

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2018, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här