STF Abisko Fjällstation

Mer om STF Abisko Fjällstation

Besökare från hela världen kommer till Abisko för att uppleva det arktiska Sverige, fjällen och de typiska ikonerna Kungsleden, Lapporten, STF Aurora Sky Station, Torneträsk, Nuolja och Abisko nationalpark.

Receptionen
Receptionen nås över disk, per telefon eller via e-post. Bokningar kan du göra online dygnet runt. Öppettiderna kan variera beroende på säsong, kontakta oss på abisko@stfturist.se eller 0980-40200 för aktuella öppettider. Anläggningen har begränsad service i maj, i början av juni samt slutet av september-november.

Incheckning sker tidigast klockan 15 och utcheckning senast klockan 10. WiFi finns tillgängligt i huvudbyggnaden och i självhushållet Keron.

Parkeringsplatser finns öster om Abisko Naturum samt på stora parkeringen vid järnvägsstationen.

Boende
Med 377 bäddar är Abisko STFs största fjällanläggning. Bäddarna är fördelade på rum i huvudbyggnaden, vandrarhemmet Keron eller i våra stugor. Hos oss har du alltid tillgång till dusch, toalett, kök, torkrum, bastu, tvättmaskin och sällskapsrum. Alla våra rum är rökfria. Linneset går att hyra i receptionen. I huvudbyggnaden ingår linneset.

Restaurang
Restaurang Kungsleden serverar frukostbuffé, lunch, fika, middag och á la carte. Du kan även köpa lunchpaket som du själv gör i ordning på frukosten. Vi rekommenderar att du förbokar dina måltider, ring direkt till restaurang Kungsleden på 010-1902403 (restaurangen) eller 010-1902402 (köket). Vi har fullständiga rättigheter. Restaurangen är KRAV 2-märkt och vi försöker att använda oss av så mycket lokalproducerat som det bara går.

Under vissa tider på året går det även att äta middag eller fika på STF Aurora Sky Station, läs gärna mer på www.auroraskystation.com

Butik
I vår butik kan du proviantera och utrusta dig inför fjällturen. Här finns kläder, ett stort utbud av sportutrustning, mat, nybakat bröd, frukt, hygienartiklar, souvenirer och mycket mer. Har du funderingar eller vill du hyra utrustning kontakta butiken på abisko.butik@stfturist.se eller 010-1902309.

Se och göra/aktiviteter
I Abisko startar eller slutar Kungsleden, en vandring i väglöst land som många tar sig genom på på 5-7 dagar. Du kan också följa med våra guider på olika aktiviteter både vinter och sommar, exempelvis STF Aurora Sky Station, norrskensvandring, isklättring, snöskovandring, midnattssolsvandring och dagstur till Kärkevagge. Prova gärna vår härliga vedbastu nere vid Torneträsk.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18

FÅ OFFERT

Rösta på din favorit och vinn övernattning!

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2017, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här