STF Abisko Fjällstation

Mer om STF Abisko Fjällstation

Välkommen till Abisko och fjällvärlden i norra Lappland. Vi är en klassisk fjällstation i Abisko nationalpark som har lockat människor från hela världen i mer än 100 år och fortsätter att locka nya besökare. Hos oss är det lätt att njuta av det enkla livet och allt det vackra som fjällen har att erbjuda.

Kungsleden, Lapporten, Aurora Sky Station, Torneträsk, Nuolja och Abisko Nationalpark är alla unika och kända platser som du hittar i vårt närområde. Du tar dig enkelt upp på kalfjället med vår linbana. Till Norge och havet, eller gruvan i Kiruna, tar du dig lätt med bil eller tåg. Ännu lättare är det att bara följa med våra duktiga fjällförare på en tur som tar dig till fjällets allra finaste platser.

Hos oss finner du olika typer av gott boende som passar alla. Vi har trevliga rum med sköna sängar oavsett om du bor på hotellet i huvudbyggnaden, på vandrarhemmet Keron eller i en av våra många stugor. Vad du än väljer har du alltid tillgång till dusch, toalett, kök, torkrum, bastu, tvättmaskin och TV- och sällskapsrum. Många av rummen har en fantastisk utsikt och vår vackra natur ligger bara några steg bort.

Vårt kök är ett av de bästa i fjällvärlden och det är vi väldigt stolta och glada för. Ordspråket säger: Att på en mätt mage sitter ett glatt huvud. Det är ju lättare att bli mätt om maten är god och för oss är det viktigt att du är glad och nöjd.

Vi kan också erbjuda en härlig vedbastu nere vid Torneträsk, isklättring, hundspann, festmiddag uppe i Bergsstation 900 möh, mysig fika i Samevistet och mycket annat.

Fjällboden – vår butik och uthyrning, ger dig möjlighet att proviantera och utrusta dig och din familj inför fjällturen eller stugveckan – sommar som vinter. Här finns kläder och ett stort utbud av sportutrustning men även mat, nybakat bröd, frukt, hygienartiklar, souvenirer, och mycket mer.

Upplev Abisko
På STF Abisko Fjällstation börjar säsongen med norrsken. Därefter firas jul och nyår. Skidsäsongen tar fart i februari med vita vidder, då nysnön ligger fluffig på berget. I april är dagarna långa och ljusa. Vintersäsongen slutar i början av maj då solen lyser från himlen dygnet runt. Snön är som socker, du åker skidor vid midnatt och det är ljust ute!

Sommaren börjar med midnattssol med böljande guldgröna hedar, höga fjäll med vita toppar och friskt kallt vatten i de porlande fjällbäckarna. Så här års går det att botanisera bland ovanliga fjällblommor, lyssna på ljungpiparens säregna melankoliska läte och se renar som betar nära snöfläckarna uppe på höjderna. Passa på att följa med på de populära dagsturerna i nationalparken och till Kärkevagge. Sommarsäsongen avslutas med fantastiska höstfärger, samtidigt som norrskenet börjar göra sig påmint igen.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18