STF Abisko Fjällstation

Mat & dryck

Abisko är och har alltid varit en mötesplats för gäster från hela världen. Många vänskapsband knyts över en god bit mat från vårt välrenommerade kök. Restaurangen har det bästa läget, mitt i en nationalpark vid starten av eller slutet av Kungsleden. Från Restaurang Kungsleden får ni dessutom en magnifik utsikt över Torneträsk på ena sidan och Abiskoalperna på den andra sidan.

Vi lägger ner mycket kärlek och omtanke i de råvaror vi väljer till vår KRAV2-certifierade restaurang. Fokus ligger på ekologisk och närproducerad mat. Aldrig smakar maten så bra som efter en dag ute på fjället! Vi har alltid vegetariska alternativ.

Frukost – En god frukost är alltid en bra start på dagen

Vår frukostbuffé serveras varje dag i Restaurang Kungsleden. Med tre sorters nybakat bröd, hemkokt sylt, äggröra och bacon samt läckerheter som hjortronfil, basturökt renkorv och sill hoppas vi att alla våra gäster lämnar frukosten fulla av energi och redo för en ny spännande dag i Abisko.

Om ni planerar en längre tur eller bara vill ha matsäck på hemresan, rekommenderar vi ett lunchpaket. Smörgås, kaffe/te/choklad, varma koppen, jägarsnus, frukt, juice och liten chokladbit. Du packar själv ihop vad du vill ha med dig på turen. Glöm inte att ta med en termos till varmvattnet!

Lunch – Hemlagat och Gott!

Klassisk svensk husmanskost serveras varje dag från buffén. Med den vackra utsikten smakar lunchen ännu godare. Salladsbuffé, måltidsdryck, bröd, samt kaffe/te/varm choklad ingår.

Du kanske bara är sugen på en fika – det ordnar vi! En iskall öl eller ett glas vin går också att köpa.

Middag – Efter en dag på fjället

Vår middag består av en fast trerättersmeny som håller hög kvalitet. Med en dryckesmeny med spännande öl och KRAV-märkta viner hoppas vi att du hittar just din favorit. Om du inte kan bestämma dig har vi ett rekommenderat dryckespaket till varje middag. Vi har även utmärkta alkoholfria alternativ

Som ett led i vårt miljöarbete försöker vi undvika att slänga mat, därför är det bra om du förbokar din middag. Glöm inte att säga till om du behöver specialkost eller är allergiker.

Boka bord

Ring direkt till restaurang Kungsleden på 010-1902403 (restaurangen) eller 010-1902402 (köket) för att boka bord. Kontrollera restaurangens öppettider via val ”Öppettider”. Totalt antal sittplatser i Restaurang Kungsleden är 130 och på Aurora Sky Station är det totalt 40.

Aurora Sky Station

Från december – mars kan du njuta av en Exclusive Dinner uppe på Aurora Sky Station med norrskenet dansandes på himlen. Du blir serverad en fyrarättersmiddag inspirerad av den lappländska miljön och nordiska köket. Sommartid serveras en Midnattssolsmiddag utvalda torsdagar och lördag under sommaren. Njut av en trerättersmiddag och en efterföljande vandring i midnattssolens glans.

Lobbybaren

Varva ner efter vandringsturen och köp lite snacks eller något att dricka i lobbybaren. Utbudet kan variera beroende på säsong.

Verandan

Verandan är en populär plats att avnjuta mat och dryck på, när solen är framme. Vilket den är ofta! Det är inte för inte som Abisko är känd för det blå hålet. Abiskoalpernas trygga kuliss i bakgrunden skapar lugn och du kan ladda batterierna inför nästa dags strapatser.

Storstugan

I Storstugan samlas vi för musikunderhållning, quiz-kvällar, föreläsningar eller andra arrangemang. Program finns under ”aktuellt”.

Välkomna!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er