STF Abisko Fjällstation

Hållbarhetsarbete

Välkommen till en miljömärkt anläggning!

STF Abisko Fjällstation är en anläggning belägen mitt i en nationalpark – något som sätter ännu mer press på att vi arbetar aktivt med vårt hållbarhetsarbete. Abisko nationalpark är känt för sin artrika flora och här kan du finna lapsk alpros, polarblära och en mångfald av orkidéer såsom den gäckande skogsfrun och lappfela. Här finns även ett rikligt djurliv – om du har tur kan du höra den sällsynta nordsångaren sjunga på fjällsluttningarna eller se skogsarter såsom älg, tjäder, fjällämmel eller fjällripa bland fjällbjörkarna. Att dessa upplevelser ska finnas kvar i nationalparken kräver att vi arbetar aktivt för att minska vår egen påverkan på miljön ur ett långsiktigt perspektiv.

Så vad gör vi?

• STF Abisko Fjällstation var den första turismanläggningen i Sverige att certifieras med EU EcoLabel (2009), något vi är oerhört stolta över. Certifieringen visar att vi arbetar aktivt för att värna om miljön på flera olika plan, exempelvis att vi använder oss av grön el, att vi sopsorterar, att vi har rutiner som värnar om miljön, att vi försöker reducera vår el- och vattenförbrukning och mycket mera.
  • På anläggningen har vi en KRAV-certifierad restaurang steg 2. Det innebär att vi använder KRAV-märkta råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Även vår butik är KRAV-certifierad och erbjuder en stor mängd KRAV-märkta livsmedel. De flesta varumärken som vi säljer är svensktillverkade och de flesta souvenirer är lokalproducerade i närområdet.
  • Våra guidade turer är ekoturismcertifierade genom Naturens bästa. Det innebär att vi vill göra ett så litet avtryck som möjligt under våra guidade turer för att skydda vår fjällmiljö och vår nationalpark.

Vi arbetar ständigt för att vidareutveckla och förbättra vår miljöprofil. Vår målsättning är att våra gäster, nu och i framtiden, ska få uppleva oförstörd fjällnatur. Hjälp oss att värna om vår natur!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er