Storslaget och dramatiskt på Keb Classic första dag

Banan som gick över Kebnekaisemassivets mest kända toppar bjöd på stora utmaningar och hård konkurrens i strålade sol. Dagens vinnare kom i mål på den supersnabba tiden 3 timmar och 36 minuter.

Tävlingen är arrangerad av Svenska Turistföreningen fjällstation Kebnekaise och är uppdelad i två klasser, en Alpin och en Skitouring, samt i dam/herr/mix. De tävlande går i lag om två eller tre personer genom en given bana till olika checkpoints ute på fjället. Den alpina banan är extremt krävande och går över svindlande kammar, vidsträckta glaciärer och nerför branta sluttningar. Skitouringklassen går också en spektakulär men kortare och inte lika avancerad bana. Kända passager; Nord och Sydtoppen på Kebnekaise, Halspasset, Tuolpagorni med åkning ner i kratern.

Förhandsfavoriterna, världsstjärnan Kilian Jornet och Olof Häggström hade länge ledningen, men så föll Olof olyckligt så att hans skida gick av och han var tvungen att bryta tävlingen. Killan väntade då in fjolårets vinnarduo Björn Gund och André Johnsson och anslöt till deras lag. Detta är möjligt just för att Keb Classic tävlingsregler är flexibla vid händelser såsom att en tävlande måste avbryta. Laget tog sig sedan kunde sedan lekande lätt ta sig i mål.

– Det är första gången jag är på Kebnekaise, det är ett otroligt och vild landskap. En rolig och väldigt teknisk tävling med en härlig atmosfär. Jag är ledsen för Olofs skull och det var mycket tråkigt att han var tvungen att bryta, säger Killian Jonret, världens bästa skidalpinist och terränglöpare. Över 480 000 följare på facebook.

På damsidan gick de förhandstippade franska landslagstjejerna Marion Maneglia och Valentine Fabre först i mål på tiden fyra timmar och 30 minuter. Men det mest intressanta damlaget i svensk synpunkt var inte långt efter på tiden 04.40. Trion Emelie Forsberg, Josefina Wikberg, Charlotte Kalla gjorde ett bra lopp där de mer fokuserade på upplevelsen istället för tiden.

– Jag hade svårt att föreställa mig innan hur tävlingen skulle vara och det var inte helt självklar för mig att komma till start. Det är ju min absolut första skidalpina tävling. Men det var fantastiskt, miljön och vädret var det bästa. Och min absolut största glädje var att jag tog mig i mål, jag ser fram emot morgondagen säger Charlotte Kalla.

I morgon kommer tävlingen starta klockan 08.00 då de tävlande startar i en jaktstart. De tävlande är även då uppdelande i flera klasser. Lördagens bana är det mindre klättermoment och mer skidåkning. Den går över toppen av Kebnetjåkaa, ner över glaciärerna över Tarfala för att där ta Tarfalas kända åk Liljetoppsrännan. Sedan tar de sig tillbaka till STF Kebnekaise fjällstation där det väntar prisutdelning och bankett.

För ytterligare information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta.
Lisa Lindblom Platschef STF Kebnekaise Fjällstation
Mobil 073-8170305