Snöläget i fjällen 2017-07-17

Vi har haft en härlig lång vårvinter och på vissa ställen finns det snö kvar. Men snösmältningen går fort nu och snön minskar dag för dag. Planera din tur och kontakta gärna de lokala anläggningar för bästa status. När vi har ny information om lederna så lägger vi ut de på våra lokala STF facebooksidor.

Informationen nedan sammanställdes 2017-07-06. Uppdaterades 2017-07-17.

Kungsleden Abisko-Kvikkjokk

Snöfritt fram till Alesjaure. Snön visar sig efter Alesjaure, ju närmare Tjäktjastugan du kommer. Ganska precis efter Tjäktjastugan finns snö. Det går dock (oftast) att ta sig fram utan problem då det är upptrampat och snön fortfarande är packad. Observera att det sina håll är slask och risk för plurr i upp till lår/midjehöjd. Efter Tjäktapasset mot Sälka finns det partier med snö men som snabbt avtar. Efter knappt 2 kilometer återstår bara ett fåtal snöpartier / snöfritt.

Padjelantleden

Snabb snösmältning längs leden Kutjaure-Vaisaluokta, rätt mycket snö ligger kvar. Eventuellt kan bro längs leden mot Vaisaluokta vara skadad, men den ligger fortfarande till stor del under snön. Länsstyrelsen besiktigar bron när den kommer fram ur snön.
Vandringsbart hela sträckan mellan Kvikkjokk och Änonjalme/Akka. Delvis vandring på snö i området kring Touddar.

Sulitelma

Leden mellan Staddajåkka och Pieskehaure i Gáilavagge har fortfarande mycket snö. Bron över Lajrrojåhkka längs leden Pieskehaure – Muorkihytta i Norge är nu lagad.

Västra Lapplandsfjällen

I de västra delarna av fjällen på högre höjd ligger en hel del snö kvar: Sitasjaure till Hukejaure och vidare delvis mot Sälka, Riksgränsen-Unna Allakas, Vaisaluokta-Kutjaure och Staddajåkk-Pieskehaure.

Kungsleden vindelfjällen

Inga problem med vandring. Den snö som ligger bär bra. Snöfritt förutom en del snöfält på höjderna mellan Aigert och Serve. Samt en del snö kvar i Syterskalet.

Jämtlandsfjällen

Normalt med snö, inga problem med vandring. Förutom sträckan Storulvån-Gåsen där en bro över Handölan är raserad och då det är högt vattenflöde är vadning mycket svårt. Läs mer om bron hos Länsstyrelsen.

Grövelsjön/Rogen

Inga problem att vandra, ingen snö.