Nu startar STF Hajka

Svenska Turistföreningen (STF) startar nu ett initiativ för inkludering – STF Hajka. I Sverige får man vara nästan överallt där det finns natur. Men det betyder inte alltid att man kan, många känner ovana och osäkerhet medan andra inte tror sig veta tillräckligt. Hajka är en matchningstjänst, en upptäcktsförmedling där alla kan delta genom att antigen bjuda in till aktiviteter i naturen eller testa en något nytt. Det kan vara en picnic, svampplockning, yoga eller vandring.

Syftet med STF Hajka är att skapa kulturella utbyten och bredda begreppet friluftsliv genom att lyssna på vad människor faktiskt vill göra och därmed skapa återväxt i friluftsintresset. Genom att möjliggöra ett utbyte människor emellan utmanar STF bilden av vem som ska lära vem om vad vi egentligen ska och borde göra i skog och mark. Själva essensen av inkludering.

– Man behöver inte ha svart bälte för att vistas i naturen. Nyfikenhet är nyckeln. Och på samma sätt som Almedalsveckan av många upplevs som ett exkluderande sammanhang dit bara en maktelit har tillgång, upplever många svenskar och nya svenskar att naturen är otillgänglig. Vi vill sänka barriärerna så att fler får upptäcka, även de som idag inte känner att naturen finns till för dem, säger Mariam Hibombo, projektledare för STF Hajka.

Vandring till exempel är en stor trend, men inte för alla. Det främsta skälet till att man inte vandrar, enligt en undersökning som STF låtit genomföra, är att man inte känner någon som vandrar, knappt har kommit i kontakt med vandring och har därför inte slagits av tanken, det uppger var fjärde person. Samtidigt visar en undersökning som Svenskt Friluftsliv nyligen presenterat att drygt två av fem föräldrar upplever hinder för att deras barn ska kunna spendera tid i naturen på egen hand, främsta hindret är en känsla av otrygghet i naturområdet. Men STF vill inte att naturen endast ska vara till för de som är uppväxta i en friluftsintresserad familj och därmed har en naturlig relation till skog och mark.

– Vi har massor att lära av varandra – frälsta friluftsmänniskor och ovana naturupptäckare Bara för att man får vara i naturen betyder det inte alltid att man kan. Vi på STF har hjälpt människor att upptäcka Sverige i över 130 år, Hajka är ett nytt sätt för oss att låta fler upptäcka tillsammans, säger Mariam Hibombo, projektledare för STF Hajka.

Att använda Hajka är enkelt. Sök efter aktiviteter att testa eller bli en ledare för en aktivitet. Oavsett om det gäller att klättra i berg eller kanske bara ta en fika utomhus är det möjligt att hitta något som passar alla på Hajka. Och finns inte den önskade aktiviteten går det också bra att efterlysa en aktivitet.

Idag onsdagen den 5 juli lanserades STF Hajka i Almedalen med att folk fick avlägga #naturbikten och svara på frågorna Vad gjorde du i naturen senast? Vilken naturupplevelse skulle du vilja att alla fick uppleva? Vem vill du dela en naturupplevelse med?

Högupplösta bilder för fri publicering, fotograf Ola Hedin

Mariam Hibombo, Projekt- och konceptledare