Naturkompaniet skänker 1 miljon till Stötta Kungsleden

Svenska Turistföreningens, (STF) insamlingskampanj Stötta Kungsleden, som startade för att bevara fjällvärldens vackraste och mest besökta leder förra sommaren har mött ett enormt engagemang. Över 40 000 metrar har fått faddrar och nu stöttar även Naturkompaniets kundklubb, Naturkompaniet 365 med över en miljon kronor. Varje år skänker Naturkompaniet 1 % av medlemmarnas kundklubbsbonus till ett frilufts-, natur- och miljöprojekt som medlemmarna får rösta fram. Den exakta summan är 1 010 350 kr och pengarna öronmärks till en ny bastu vid STF Kaitumjaure liksom upprustning av STFs fjällstuga i Alesjaure.

Även 2012 gick naturbonusen till STF och då till en ny säkerhetsstuga på Sveriges högsta topp, Kebnekaise. Nu är alla bygglov och ritningar klara. Till sommaren byggs den nya säkerhetsstugan på 2040 meters höjd och blir då Sveriges högst belägna byggnad.

– Ett stort tack till Naturkompaniets medlemmar. Vi blev ofantligt glada när vi fick veta att Stötta Kungsleden röstats fram som vinnare. Pengarna kommer att möjliggöra att fler kan besöka fjällvärlden, även i framtiden. De stugor som finns längst Kungsleden åldras och behöver löpande underhåll. Det är allt från tak, fönster och inredning, men även rastplatser och spänger. Kungsleden har varit tillgänglig att vandra på i över 100 år, och har vi stugor i fint skick kan vi fortsätta välkomna till världens vackraste vandringsled även i framtiden, säger Magnus Ling, generalsekreterare och vd på STF.

– Under förra veckan var jag uppe och besökte STF Alesjaure och STF Kebnekaise. Bastun i Kaitumjaure är ett bra exempel på hur vi kan sätta en guldkant på äventyret för besökarna och även få fler att upptäcka lite andra delar av Kungsleden som inte är riktigt lika vanliga. Jag är stolt över att vi på Naturkompaniet tillsammans med våra medlemmar kan bidra till bevarandet av den här vackra miljön som ger så många personer energi, kraft och ett härligt naturäventyr, säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.

Se filmen där Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet och Magnus Ling, generalsekreterare och vd på STF berättar om Naturkompaniets donation.

Om Stötta Kungsleden
STF startade insamlingskampanjen Stötta Kungsleden, för att rädda ett svenskt naturarv. I över 100 år har människor vandrat Kungsleden. Men tiden har satt sina spår – STFs stugor behöver renoveras och utvecklas. De statliga pengarna för själva leden räcker inte till när turismen ökar. STF vill att hela vår fantastiska fjällvärld ska vara tillgänglig – även i framtiden. Det hela går ut på att för 25 kronor bli fadder till en virtuell meter på www.stöttakungsleden.se. För de medel som kommer in ska det målas, lagas och fixas. Allt från vindskydd, en ny bastu till fjällets fräschaste utedass.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Hoffman, vd, Naturkompaniet,
tel: 070-585 45 25, henrik.hoffman@naturkompaniet.se

Magnus Ling, Generalsekreterare/vd, STF,
tel: 073-830 77 67, magnus.ling@stfturist.se

Läs mer om Kungsleden och om insamlingskampanjen Stötta Kungsleden.

Om STF
STF – Vägen till äventyret Sverige. STF vill få dig att upptäcka Sverige och äventyret vid sidan av vägen, lite längre in i skogen och lite högre upp på fjället. STF grundades 1885 i Uppsala som en ideell förening för att främja turism i Sverige. Sedan dess har föreningen växt till omkring 255 000 medlemmar. I verksamheten finns nära 350 vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor från södraste delen av Skåne till nordligaste Norrland, från absoluta city till väglöst land i de svenska fjällen. STF ger ut medlemstidningen Turist. www.svenskaturistforeningen.se

Om Naturkompaniet
Naturkompaniet består av 32 friluftsbutiker samt en webbutik som säljer utrustning för friluftsliv och resa från världens ledande varumärken. Naturkompaniets målsättning är att främja friluftsliv och hälsa genom att tillhandahålla utrustning som underlättar och berikar friluftsliv. www.naturkompaniet.se