Strålande sol när SM-medaljerna i skidalpinism delades ut under Keb Classics andra dag!

Johan Johansson och Martin Lundholm, Fjällframfart, kunde hålla undan för de andra lagen under den andra och knappt fyra timmar långa och avslutande tävlingsdagen i Keb Classic, - Skidalpina SM. I damklassen stod Jenny Råghall och Ida Nilsson som ohotade ettor och kan numera titulera sig svenska mästare.

Den andra tävlingsdagens bana mätte 22km och 2400 höjdmeter och avgjordes i en jaktstart baserat på fredagens resultat. Deltagarna tog sig från starten vid STF Kebnekaise fjällstation upp över Kebnektjåkka, vidare ner mot Storglaciären och upp till Halspasset. Därefter väntade Sveriges mest spektakulära kamvandring mellan Kebnekaises Nord och Sydtopp innan lagen tog sig ner för Östra leden, till Kitteldalen och sedan upp mot Tuolpagornis topp. Efter en firning ner i den karaktäristiska kratern väntade utförsåkning ner mot fjällstationen och en kort runda upp i personalbacken avslutade tävlingsdagen.

Efter att Björn Gund i det ledande laget från gårdagen fått avstå dagens tävling pga en svullen fot blev tävlingen i stället en öppen kamp mellan tre lag.

Snabbast runt banan var Erik Sifvert och David Nyberg.

-Det var en skön revansch efter gårdagen då ingen av oss presterade på topp

förklarade Erik efter målgång.  Avståndet upp till ledarna vid start var 13 minuter och det minskade under hela dagen, i slutändan fattades bara en dryg minut upp till förstaplatsen. Dagens gladaste segrare Martin Lundholm hade koll på läget

– vi körde kontrollerat men blev lite stressade i slutet och tryckte på ordentligt i sista stigningen för att hålla undan.

Något som märktes på lagkamraten Johan Johansson. Johan som till vardags jobbar som bergsguide och har mångårig rutin av skidalpina tävlingar var sliten i målfållan

– jag har nog aldrig varit såhär trött vid målgång någonsin.

I damklassen blev det mindre dramatiskt. Ida Nilsson och Jenny Råghall övertygade även idag och kunde defilera i mål. Ida förklarar framgångsfaktorn i laget efter målgång.

-vi har ett bra samarbete, jag är starkast uppför men Jenny är bättre än mig på momenten med rep, stegjärn och utförsåkning. Det är skönt, då hänger jag bara efter henne.

– och tänk vad fantastiskt att man kan få svettas, åka puder, bestiga Sveriges högsta berg och samtidigt ta SM-guld, det är helt otroligt!

Den alpina klassens bästa mixlag blev Moa Almqvist tillsammans med Urban Axelsson för team URAX/ARVA. Skitouringklassen blev en tämligen odramatisk uppgörelse där det norska laget med Kaisa och Sveinung Ekse fick fira Sveinungs 40-årsdag som ohotade totalsegrare.

Om tävlingen:
Keb Classic är Sveriges största skidalpina tävling. Tävlingen är arrangerad av Svenska Turistföreningen fjällstation Kebnekaise i samarbete med Kiruna Klätterklubb (K3) och är uppdelad i två klasser, en Alpin och en Skitouring, samt i dam/herr/mix. De tävlande går i lag om två eller tre personer genom en given bana till olika checkpoints ute på fjället. Den alpina banan är extremt krävande och går över svindlande kammar, vidsträckta glaciärer och nerför branta sluttningar. Skitouringklassen går också en spektakulär men kortare och inte lika avancerad bana. 2016 är första året som en skidalpin lagtävling får SM-status. Vinnande lag i alpina klassen blir därmed svenska mästare. Något som också märks på det rekordstora startfältet.

Fullständiga resultat finns på www.kebclassic.se

Fria pressbilder finns, fotografs namn måste anges.
För ytterligare information, intervjuer med deltagare, rörligt material och bilder, vänligen kontakta
Lisa Lindblom Platschef STF Kebnekaise Fjällstation
Mobil 073-8170305