Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Lugnåsberget Vandrarhem

Weekendpaket i Platåbergens Geopark

Ta en paus från vardagen och koppla av med sköna promenader, bastubad och geologi. Här får du tid och plats att trivas, ta det lugnt och uppleva Lugnåsbergets natur. Att andas in och andas ut. Runt hela berget finns en spännande historia att upptäcka.

Lugnåsberget är ett av de minsta platåbergen i Platåbergens Geopark. På berget finns en lång tradition att bryta fram kvarnstenar ur den speciella kvarnstensgnejsen.
Under 2 dagar kan du vandra eller cykla i de sköna omgivningarna och sedan njuta av ett vedeldat bastubad.
Vandrar man Stenhuggarleden får man veta mycket om berget via trevliga informationsskyltar. I paketet ingår guidad visning och fika i Qvarnstensgruvans intressanta miljö. Qvarnstensgruvan i Lugnås blev 2012 utsedd till Sveriges Geologiska Arv och Årets Arbetslivsmuseum.
Har du bil med dig föreslår vi att du också besöker något av Platåbergens andra trevliga platser. Vi har givetvis bra information att ge dig.
Välj gärna till någon av våra goda matkorgar med lokalproducerad mat.
I priset ingår:
Boende 2 nätter i eget rum