STF Vålådalen Fjällstation

Weekend med svamp i Vålådalen

Sedan urminnes tider har människan använt vilda växter som mat och medicin. Tillsammans med svampkonsulent Karin Kellström upptäcker vi dem i Vålådalens naturreservat, och lär oss vad vi kan använda dem till.

5/9 Ankomstdagen börjar med middag tillsammans med Naturums svampguide. Efter middagen kommer Karin Kellström ha en föreläsning om svamp i Jämtlandsfjällen.

6/9 Efter frukost så börjar vår spännande jakt på svamp och bär. Vår guide och svampexpert Karin kommer ge tips om var du hittar svamp i fjällen och vilka svampar som är ätliga. Det är viktigt att ni har bra skor och kläder både för varma alternativt blöta dagar. Ta även med en korg att lägga svampen i!.
Efter avslutad vandring går vi till Naturum för att summera dagen. Bastu/badtunna står redo för den som vill efter middagen.

7/9 Samling vid frukosten. Med fjällstationernas kunniga guide letar vi rätt på smultronställena. Njut av utsikten, vandringen och omgivningarna medan du letar mer svamp. Avslutar med middag.

8/9 Utcheckning och avresa

I paketet ingår: 3 nätter del i dubbelrum, linne/ slut städ
Helpension (frukost, lunchpaket och middag), Tillgång till bastu/badtunnor, sporthall/gym
Guide och föreläsning