Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Kungsleden - Vindelfjällen på egen hand - Sommar

Upplev Vindelfjällen under sex dagars vandring längs Kungsledens sydligaste sträcka. Europas största naturreservat. Du hittar hit via tåget till Umeå och vidare med länstrafikens bussar till Ammarnäs eller Hemavan.

Välkommen till Vindelfjällen i sommar. Längs Kungsleden finns här fem stugor att övernatta bekvämt i, två bastus att njuta av på kvällningen och ca 80 km led att vandra längs mellan Ammarnäs och Hemavan. Vindelfjällens naturreservat är Sveriges största och du får uppleva allt från de högalpina områdena i Norra Storfjälls-massivet till en av fjällvärldens största sjöar, Tärnasjön. Däremellan passerar du vacker fjällbjörkskog och Kungsledens näst högsta punkt, 1080 möh, Västerbottens högsta topp Sytertoppen 1768 möh. Du vandrar genom två samebyars sommarbetesland och om du visar hänsyn kan du få möta renar, fjällrävar, järvar och många sorters fåglar på din vandring så ta med en kikare.

Datum: 18/6-21/9

I priset ingår:
Logi i 5 nätter i Fjällstuga. Under turen övernattar du i STFs Fjällstugor med självhushåll, stugvärd och en värmande brasa. Du köper maten själv i stugornas butiker eller har med egen mat.

Förkunskapskrav:
Viss vana att vandra med ryggsäck flera dagar i rad

Bra att veta:
Till Ammarnäs: Tåg till Umeå och sedan buss 31 till Lycksele, byte till buss 36 till Sorsele och sedan byte till buss 341 till Ammarnäs. Restid från Umeå till Ammarnäs ca 5:30.
Till Hemavan: Tåg till Umeå och sedan buss 31 till Hemavan. Restid från Umeå till Hemavan ca 5:45. Du kan även flyga från Arlanda till Hemavan med Direktflyg.

I både Ammarnäs och Hemavan finns möjlighet att lägga till en natt med boende och mat på mysiga STF-anläggningar.
Ammarnäs Värdshus, https://www.svenskaturistforeningen.se/ammarnas
Hemavan Fjällstation, https://www.svenskaturistforeningen.se/hemavan
Hemavan Fjällcenter, https://www.svenskaturistforeningen.se/hotellhemavan

Avbokning kan ske fram till 30 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar