Vandringens dag

Att vandra är något av det billigaste, mest lättillgängliga, hälsosamma och härliga du kan göra! Med Vandringens dag vill vi uppmuntra dig till att upptäcka ditt närområde och unna dig en skön stund utomhus. Oavsett om det är i skogen, på fjället, i city eller vid havet.

Den 14 september smäller det! Då är det dags för den sjätte upplagan av Vandringens dag. Förberedelserna är i full gång, håll utkik här för mer information. Vill du vara med och arrangera en aktivitet? Kontakta vandring@stfturist.se och bli en del av årets roligaste vandringsevent.

Om Vandringens dag

Vi vet att människor mår bra av att komma ut i naturen och att röra på kroppen. Vi tror också att ju mer du kan om naturen och upplever den desto mer bryr du dig om och vill bevara den. Därför har vi på STF skapat Vandringens dag. En hyllning till det bästa vi vet för att få fler att ta klivet ut på vandringslederna.

Temadagen skapades 2019 och infaller alltid den andra lördagen i september. Vi firar den genom att arrangera vandringsaktiviteter där människor får uppleva vandringsglädje och inspireras till att se, lära och uppleva mer av Sveriges natur- och kulturmiljöer.

Arrangera en aktivitet

Tillhör du en organisation eller aktör utanför STF som vill arrangera en vandringsaktivitet på Vandringens dag? Härligt! STF välkomnar alla organisationer och aktörer som vill vara med. För tips, inspiration och hjälp med att sprida information om din aktivitet kan du rapportera in den till oss, så publicerar vi den på vår hemsida. Läs mer och ladda ner material här.

Vandra på egen hand

Självklart tycker vi du ska ge dig ut på en vandring även när det inte är Vandringens dag! Därför har vi samlat våra lokalavdelningars tips på dagsturer för att du enklare ska hitta inspiration till en utflykt nära dig.

Läs mer här