Två färgstarka vandrare bland fjäll och dimma

Vandring för erfarna

Tystnad, storslagna vidder, mäktiga högfjäll, blågröna glaciärsjöar och magnifik urskog. Belöningarna är många för dig som vandrar bortom de vanligaste lederna. Utforska några av fjällvärldens vackra och mer okända pärlor på någon av våra guidade turer. Eller sätt ihop din egen vandring mellan våra boenden. Frihetskänsla när den är som bäst!

Från den vackra Abiskotriangeln via Höga Kustens böljande kustlandskap till det magnifika Treparksmötet där nationalparkerna Sarek, Stora Sjöfallet och Padjelanta möts. Här tipsar vi om tre turer som passar perfekt för dig som vandrat en del tidigare och längtar efter ett nytt vandringsäventyr.

Vandringstips!

Våra tre bästa turtips för upptäckare

BOENDE I VÄGLÖST LAND

Mitt ute i väglöst land ligger STFs personliga fjällstugor och väntar på upptäcktsresande. Våra stugor finns på natursköna platser 10–20 km från varandra. Det betyder att otaliga kombinationsmöjligheter erbjuds för dig som vill sätta ihop din egen vandringsrutt. Du kan förbetala en ospecificerad sovplats i våra fjällstugor här på hemsidan. Läs mer om STFs fjällstugor eller visa alla fjällstugor på karta.