STF Lugnåsberget Ekohotell

Vandra i biosfärområde på Lugnåsberget

STF Lugnåsberget Ekohotell ligger i ett biosfärområde, ett modellområde för hållbar utveckling utsett av Unesco. Här finns en omväxlande natur och trevliga markerade leder. Med korta avstånd och mysiga pausplatser blir det lätt och roligt att vandra här.

Här finns flera naturreservat med fina stigar och härliga miljöer. Du kan vandra längs sjön där både bäver, lom och fiskgjuse bor, inne i mäktiga storskogen med bär och svamp eller längs med kvarnstensbrotten och alla kvarnstenar.
Berget är präglat av en kvarnstensindustri som sträcker sig från vikingatidens slut till tiden för första världskriget. Längs Stenhuggarstigen kan du se mängder av kvarnstenar och dagbrott. Vill du veta mer om kvarnstensindustrin finns sommartid Qvarnstensgruvan att besöka med guidade turer, museum och café.
Även Kinnekulle har mycket att erbjuda för den som tycker om att vandra. Biosfärleden går dessutom mellan bergen. Med Kinnekulletåget når du lätt Kinnekulle och dess spännande platser. Du bor bekvämt i rum med egen ingång och wc/dusch på rummet och med den vedeldade bastun på nära håll.

I priset ingår:
Boende i 2 nätter