STF Lugnåsberget Vandrarhem

Vandra i biosfärområde på Lugnåsberget

Lugnåsberget är ett trevligt litet berg att vandra på. Här finns både markerade leder, fina vägar och intressanta platser att pausa vid. Även Kinnekulle har mycket att erbjuda för den som tycker om att vandra. Biosfärleden går dessutom mellan bergen.

Vandra i ett av Sveriges 5 biosfärområden, Vänerskärgården med Kinnekulle. Ett biosfärområde är ett modellområde för hållbar utveckling utsett av Unesco. För att komma ifråga måste området ha höga naturvärden och engagerade invånare. Lugnåsberget är det minsta platåberget i Skaraborg. Här finns flera naturreservat och ett vackert kulturlandskap med öppna fält och böljande beteshagar. Här finns också storskog och en trolsk skogssjö med både bäver, lom och fiskgjuse. Området är präglat av en kvarnstensindustri som sträcker sig från vikingatidens slut till tiden för första världskriget. Längs Stenhuggarstigen kan du se mängder av kvarnstenar och dagbrott. Vill du veta mer om kvarnstenarna finns Qvarnstensgruvan att besöka med guidade turer, museum och café. Med Kinnekulletåget når du lätt Kinnekulle och dess spännande platser.

I priset ingår:
· Boende i två nätter i eget rum
· Linne och slutstädning
· Frukostkorg
· Lunchpaket
· Två matkorgar, välj från vår meny
· Kartor

Kategorier: