Treparksmötet på egen hand

Belöningarna är många för dig som tar dig bortom de mest besökta vandringslederna. Treparksmötet är en vandring till platsen där de tre nationalparkerna Sarek, Stora Sjöfallet och Padjelanta möts.

I världsarvet Laponia hittar du fyra nationalparker. Den här turen tar dig till platsen där Sareks, Padjelantas och Stora Sjöfallets nationalparker möts, därav namnet Treparksmötet. Många vandrare passerar här på väg till eller från Sarek. Går du Padjelantaleden kommer du förbi ”mötet”. Men området är värt besök även om du inte skall till Sarek eller planerar att gå hela Padjelantaleden.
Fjällstugorna Akka, Kutjaure, Vaisaluokta, samt samebyns övernattningsstuga Kisuris, möjliggör en rundtur på fem dagar. Landskapet du får uppleva är högalpina bergstoppar, blågröna glaciärsjöar, vilda forsar och storslagna vyer. Du vandrar förbi Áhkkámassivet, som skapar en brant kontrast mot de planare markerna i Padjelanta.

Bokning:
Vi rekommenderar att du alltid förbokar din övernattning på våra boenden. För att boka flera boenden i en och samma bokning gör du det enklast genom att öppna upp respektive boende i separata flikar i din webbläsare. Välj sedan datum för respektive boende, antal personer och gå vidare tills dess att du ser att ditt boende lagts i varukorgen. Alla dina val sparas i en och samma varukorg, trots att du arbetar i olika flikar. När du är redo att betala väljer du att gå vidare till betalning i någon av flikarna så kommer alla dina val att följa med. Dina val sparas i totalt 30 minuter. Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats.

STF Ritsem
STF Akka Fjällstuga
STF Kutjaure Fjällstuga
STF Vaisaluokta Fjällstuga