Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Sylarna Fjällstation

Sylarna - bestigning av Storsylen med guide

Häng med på en guidad bestigning av Storsylen, som med sina 1762 meter över havet är Jämtlands högsta punkt. Detta högalpina område har med sina massiva toppar, kvarlevande glaciärer och fantastiska vidder lockat upptäckare sedan 1800-talet.

Denna dagstur inleds på en enklare vandringsstig upp mot massivet, följt av en mer ansträngande bestigning där underlaget blir brantare och stenigare. Vi vandrar längs kanten av berget med glaciären nedanför. Under turen pausar vi för fika, då guiden även delar med sig av sin kunskap om berget och naturen. Är vädret och omständigheterna rätt kommer vi passera norska gränsen och nå Storsylens topp, 1762 meter över havet. Därifrån belönas vi med fantastiska vyer över den jämtländska fjällvärlden, med de karakteristiska tempelpinaklarna intill och Helagsmassivet i fjärran.

Se film om toppturen här (länk till https://www.youtube.com/watch?v=yvD9AssfsC8)

I priset ingår:
Information innan och packråd inför turen.
Heldagstur med guide

Förkunskapskrav
God kondition och klarar av fysisk aktivitet under flera timmar.

Bra att veta:
Min 2 / Max 8 deltagare.
Minimiålder 16 år i målsmans sällskap.
Vandringen är totalt 10 km med en stigning på 750 höjdmeter.
Turen tar ca 5-8 timmar beroende på väder och grupp.

Guiden kan när som helst välja att avbryta turen om omständigheterna inte är nog säkra.

Avbokning kan ske fram till 7 dygn (168 timmar) innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Sommar Topptur