Solnedgång på musikfestivalen saltofolk

Om festivalen

Upplev festivalen i väglöst land! Saltofolk är fullspäckat med etablerade musiker, redo att ge er en oförglömlig upplevelse. Vi håller till i en svartklubb i fjällbjörkskogen med fjällen som backdrop. Håll utkik här för information om festivalen 2022.

Saltofolk – folkmusikfestivalen vid fjällets fot som arrangerats i mer än fyrtio år! Lika mycket som Saltofolk är fiolspel och folkdans, är det skönt häng och fina möten. Basen är folkmusik, men även jazz, pop, rock, hip-hop och elektroniskt dyker upp i programmet. Folkmusikrävar blandas med fjällvandrare och lokalbor. Det är variationen som bidrar till fina möten och oväntade konstellationer, i kombination med fjällupplevelsen och midnattssolen.

Antingen kommer du för att uppleva samtliga av festivalens punkter, eller så sitter du mest framför huvudbyggnaden, dricker gott och hittar någon trevlig prick att snacka med. Var du än trivs bäst kommer du garanterat hitta ditt sätt att njuta av Saltofolk!

Ta med familjen, kompisgänget eller kom själv! Saltofolk är en gemytlig upplevelse där du garanterat får uppleva både jojk, folkdans, gitarrsolon, midnattssol och gemenskap! Antingen hittar du en fin tältplats vid sjöstranden, eller så bor du bekvämt inne på fjällstationen. Kom över dagen, eller stanna hela helgen!

Sedan starten 1978 har mängde av artister uppträtt, bland annat Maxida Märak, Johan Airijoki & Malmfältens Rockklubb, Sara Parkman Samantha Ohlanders & Hampus Norén, Downhill Bluegrass band, Långbacka/Bådagård, Skenet, Dalakopa, Sofia Jannok, Sofie Livebrant, Thore Härdelin, JP Nyströms, Oline Bakkom, Lena Jonsson, Långbacka/Bådagård, Stuoris ja Balddonas och många många fler!

Till följd av coronapandemin ställdes festivalen in 2020 och 2021, och just nu håller vi på att omorganisera upplägget för att kunna fortsätta skapa den upplevelse som Saltofolk är. Vi räknar med att vara tillbaka 2023, men planerar för att tjuvstarta lite redan 2022. Håll dig uppdaterad genom att följa oss i sociala medier!

Glöm inte att följa Saltofolk på Facebook och Instagram

Med stöd av Bilda.