Om festivalen

Upplev festivalen i ett väglöst land! Saltofolk är återigen fullspäckat med etablerade musiker, redo att ge er en oförglömlig upplevelse. Vi håller till i en svartklubb i fjällbjörkskogen med fjällen som backdrop. Håll utkik här för information om festivalen 2020.

Lika mycket som Saltofolk är fioler och folkdans, är det skönt häng och fina möten. Det spelar ingen roll om du är uppvuxen med folkmusik eller tycker att fioler och dragspel är lite gammalmodigt, alla hittar sitt sätt att njuta av festivaldagarna i Salto. Kanske tycker du det är riktigt fint att sitta i slänten framför scenen med kompisarna, lyssna på kvällens band och blicka ut över Älvdalen. Eller så tar du en tur upp på toppen av Lulep Gierkav, hör fioltonerna snirkla sig genom björkskogen och anländer tillbaks lagom till extranumret.

Du kanske är övertygad om att hinna med alla programmets punkter, skyndar mellan jojkworkshop och eftermiddagskonsert för att sen hinna värma upp inför kvällsdansen i matsalen. Eller så sitter du mest framför huvudbyggnaden, dricker gott och hittar någon trevlig prick att snacka med. Var du än trivs bäst kommer du garanterat hitta ditt sätt att njuta av Saltofolk!

Varje dag anordnas workshop, antingen i jojk, folkdans eller vissång. Det anordnas mellan två till fyra konserter, antingen ute vid stora scenkåtan eller inne i huvudbyggnaden.

Kl 18.00 serveras en god buffé baserad på lokala råvaror med de andra festivalgästerna och efter det väntar en kvällskonsert med midnattsolen som strålkastare. Vi avslutar med dans till spel inne i matsalen!

Ta med familjen, kompisgänget eller kom själv! Saltoluokta Folkmusikfestival är en gemytlig upplevelse där du garanterat får uppleva både jojk, folkdans, midnattssol och gemenskap!

Artister som uppträtt på Saltofolk tidigare år är Maxida Märak, Johan Airijoki & Malmfältens Rockklubb, Sara Parkman Samantha Ohlanders & Hampus Norén, Downhill Bluegrass band, Långbacka/Bådagård, Skenet, Dalakopa, Sofia Jannok, Sofie Livebrant och många många fler!

Glöm inte att följa Saltofolk på Facebook

Med stöd av Blida