STF Abisko Turiststation

Norrskensnatt i Abisko

Polarhimlens fladdrande norrsken har alltid fascinerat och under de senaste åren har fenomenet lockat allt fler besökare. Många molnfria polarnätter och långa mörka timmar gör STF Aurora Sky Station till en av världens bästa platser för norrskensskådning.

Efter en trerättersmiddag i restaurang Kungsleden på Abisko Turiststation tar du liften upp till Aurora Sky Station. Turen i stolsliften över nationalparkens sluttningar som tar cirka 20 minuter är en upplevelse i sig när ögonen vänjer sig vid mörkret och allt fler stjärnor börjar tindra på natthimlen. Väl uppe är förutsättningarna i det närmaste idealiska - ofta klara polarnätter, milsvid utsikt över fjäll och dalar runt omkring med nästan inget störande bakgrundsljus från vägar, byar och samhällen. Här finns också en utställning om norrskenet, ett mysigt kafé och kunniga norrskensguider, som både gör regelbundna guidningar ett par gånger under kvällen och mer än gärna svarar på frågor.

Vad ingår:
En övernattning i enkelrum/del i dubbelrum eller stuga.
3-rätters middag i restaurang Kungsleden.
Night Visit på Aurora Sky Station
Frukost