STF Söderhamn/Storjungfrun Skärgårdsstugor

Naturvandra på ön Storjungfrun

Bo granne med Sveriges sist koleldade fyr och vandra i vackra miljöer på den storslagna ön Storjungfrun i Söderhamns skärgård. Med på vandringen får du en upplevelsekarta och en Vildmarkstermos som du sen tar med dig hem.

Bo i ett 2-bäddsrum och upplev Storjungfrun! Fyrhamnen är den gamla lots- och fyrplatsen på Storjungfrun, som är Söderhamns skärgårds största och yttersta ö. Här väntar en storslagen natur med många fina markerade stigar att vandra.

Storjungfrun bjuder på en stor variation av marktyper, från kala hällar, klapperstensfält till kalkpåverkade bördiga marker. De små öarna runt Storjungfrun är av stor betydelse som rastplatser för flyttfåglar och häckningsplatser för flera fågelarter. Ön rymmer också flera kulturhistoriska värden. Bland annat ett kapell som uppfördes på 1600-talet, spår efter gamla hamnar från 1500-talet, samt Sveriges sista koleldade fyr. På öns västra sida finner ni skärgårdens finaste sandstrand Toppatall. Har du inte egen båt så kan du boka taxibåt.

I priset ingår
2 nätter i tvåbäddsrum