STF Kittelfjäll Värdshus

Lavinkurs för friåkare i Kittelfjäll

Vill du kunna göra lavinsäkra vägval på fjället? Söka rätt på en kompis som har dragits med av snömassorna om olyckan är framme? Då är denna kurs i Kittelfjäll det rätta för dig.

Kursen Friåkning (SVELAV) ger dig grundläggande kunskaper om laviner och lavinfara. Vi lär oss använda metoder, information och verktyg, som hjälper dig att fatta lavinsäkrare beslut inför och under din nästa tur på fjället. Du lär dig identifiera lavinterräng och hur du själv kan göra lavinsäkra vägval på fjället. Vi går också igenom hur du utför kamraträddning och övar på det praktiskt tillsammans. Stefan Lundin från Kittelfjäll Adventure, auktoriserad SVELAV instruktör, lavinexpert och områdesansvarig för Naturvårdsverkets lavinprognoser i Södra Lapplandsfjällen, håller i kursen som bl.a innehåller en topptur med praktiska moment.

Vad ingår:
2 nätter i vandrarhemsrum
Bäddad säng
Handduk
2 Frukostar, 2 luncher, två 2-rätters middagar
Lavinkurs i två dagar (16 tim)
kursmaterial och anteckningsblock
Lavinutrustning finns att låna