Kungsleden - Vindelfjällen på egen hand

Upplev Vindelfjällen under sex dagars vandring längs Kungsledens sydligaste sträcka. Vandringen från Hemavan och norrut genom Vindelfjällens naturreservat till Ammarnäs är som att vandra i ett Lappland i miniatyr. Imponerande massiv av höga karga fjäll och djupa gröna dalar varvas med fågelrika våtmarker, fjällbjörkskogar och fiskrika sjöar.

Vindelfjällens naturreservat är Sveriges största och på denna vandring får du uppleva allt från de högalpina områdena i Norra Storfjälls-massivet till en av fjällvärldens största sjöar, Tärnasjön. Däremellan passerar du vacker fjällbjörkskog och Kungsledens näst högsta punkt, 1080 möh samt Västerbottens högsta topp Sytertoppen 1768 möh. Du vandrar även genom två samebyars sommarbetesland och om du visar hänsyn kan du få möta renar, fjällrävar, järvar och många sorters fåglar på din vandring. Glöm inte att ta med en kikare!

Bokning:
Sommaren 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstugor och fjällstationer. Det innebär att du behöver boka varje boende separat i denna kombinationstur. Detta gör du enklast genom att öppna upp ett boende i taget, via länkarna nedan, och boka övernattning för önskat datum. Samtliga boenden hamnar därefter i en och samma varukorg, där du sedan gör en gemensam slutbetalning.

Natt 1: STF Hemavan Fjällstation eller STF Hemavan Fjällcenter
Natt 2: STF Viterskalet fjällstuga
Natt 3: STF Syter fjällstuga
Natt 4: STF Tärnasjö fjällstuga
Natt 5: STF Serve fjällstuga
Natt 6: STF Aigert fjällstuga
Natt 7: STF Ammarnäs Wärdshus hotell och vandrarhem

Givetvis kan du välja att stanna fler nätter på något av boendena, kanske ta en extra vilodag eller göra dagsturer med fjällstugan som bas.

Förkunskapskrav:
Viss vana att vandra med ryggsäck flera dagar i rad.

Transport:
Till Ammarnäs: Tåg till Umeå och sedan buss 31 till Lycksele, byte till buss 36 till Sorsele och sedan byte till buss 341 till Ammarnäs. Restid från Umeå till Ammarnäs ca 5:30.

Till Hemavan: Tåg till Umeå och sedan buss 31 till Hemavan. Restid från Umeå till Hemavan ca 5:45.

Länsstyrelsen i Västerbotten kommer att byta ut broarna på Kungsleden mellan Syterstugan och Tärnasjöstugan under sommaren 2021. Broarna kommer tillfälligt att ersättas med roddbåtar och arbetet beräknas hålla på hela sommaren. Mer information hittar du hos Länsstyrelsen.

Mer information om leden och dess etapper hittar du här.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring