Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Kungsleden - Vindelfjällen på egen hand - Sommar

Upplev Vindelfjällen under sex dagars vandring längs Kungsledens sydligaste sträcka. Vandringen från Hemavan och norrut genom Vindelfjällens naturreservat till Ammarnäs är som att vandra i ett Lappland i miniatyr.

Vindelfjällens naturreservat är Sveriges största och på denna vandring får du uppleva allt från de högalpina områdena i Norra Storfjälls-massivet till en av fjällvärldens största sjöar, Tärnasjön. Däremellan passerar du vacker fjällbjörkskog och Kungsledens näst högsta punkt, 1080 möh samt Västerbottens högsta topp Sytertoppen 1768 möh. Du vandrar även genom två samebyars sommarbetesland och om du visar hänsyn kan du få möta renar, fjällrävar, järvar och många sorters fåglar på din vandring. Glöm inte att ta med en kikare!

Bokning:
Sommaren 2020 inför vi obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor. Det innebär att du behöver boka varje boende separat i denna kombinationstur. Detta gör du enklast genom att öppna upp ett boende i taget, via länkarna nedan, och boka övernattning för önskat datum. Samtliga boenden hamnar därefter i en och samma varukorg, där du sedan gör en gemensam slutbetalning.

Natt 1:  STF Hemavan Fjällstation eller STF Hemavan Fjällcenter
Natt 2: STF Viterskalet fjällstuga
Natt 3: STF Syter fjällstuga
Natt 4: STF Tärnasjö fjällstuga
Natt 5: STF Serve fjällstuga
Natt 6: STF Aigert fjällstuga
Natt 7: STF Ammarnäs Wärdshus hotell och vandrarhem

Givetvis kan du välja att stanna fler nätter på något av boendena, kanske ta en extra vilodag eller göra dagsturer med fjällstugan som bas.

Förkunskapskrav:
Viss vana att vandra med ryggsäck flera dagar i rad.

Transport:
Till Ammarnäs: Tåg till Umeå och sedan buss 31 till Lycksele, byte till buss 36 till Sorsele och sedan byte till buss 341 till Ammarnäs. Restid från Umeå till Ammarnäs ca 5:30.

Till Hemavan: Tåg till Umeå och sedan buss 31 till Hemavan. Restid från Umeå till Hemavan ca 5:45.

Mer information om leden och dess etapper hittar du här:

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring