Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Kungsleden Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand

Denna vandring går längs Kungsleden, i gränslandet mellan Sareks höga berg i väster och vackra skogslandskap i öster. Du går över öppna hedar slättlandskap, vandrar ner genom glesa fjällskogar och åker båt över stora sjöar.

Kungsleden mellan fjällstationerna STF Saltoluokta och STF Kvikkjokk är drygt sju mil lång. Du rör dig i ett spännande gränsland mellan Sareks höga berg i väster och skogslandskapet österut. Fjällhemmanet Aktse, där STF har två övernattningsstugor, ligger vid Rapadalens mynning. Här befinner du dig ungefär halvvägs mellan Saltoluokta och Kvikkjokk. Det är en plats som helt klart är värd ett uppehåll. Härifrån kan du göra dagsturer in Sarek, ta del av samernas och fjällböndernas kulturhistoria eller bara njuta av de vackra omgivningarna. På vägen mot STF Kvikkjokk Fjällstation väntar fler sjöar, kalfjäll och urgamla barrskogar.

Bokning:
Sommaren 2020 inför vi obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor. Det innebär att du behöver boka varje boende separat i denna kombinationstur. Detta gör du enklast genom att öppna upp ett boende i taget, via länkarna nedan, och boka övernattning för önskat datum. Samtliga boenden hamnar därefter i en och samma varukorg, där du sedan gör en gemensam slutbetalning.

Natt 1 STF Saltoluokta Fjällstation
Natt 2 STF Sitojaure Fjällstuga
Natt 3 STF Aktse Fjällstuga
Natt 4 STF Pårte Fjällstuga
Natt 5 STF Kvikkjokk Fjällstation

Givetvis kan du välja att stanna fler nätter på något av boendena, kanske ta en extra vilodag eller göra dagsturer med fjällstugan som bas. Måltider på STF Saltoluokta Fjällstation kan du lägga till som tillval när du bokar.

Mer information om leden och dess etapper hittar du här:

Kategorier:

Fjällvandring Kombinationsturer Sommar Vandring