Denna produkt är inte längre tillgänglig

Kungsleden Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand

2021-06-24 2021-09-19
Pris från: 2640 kr | Medlem i STF

Denna vandring går längs Kungsleden, i gränslandet mellan Sareks höga berg i väster och vackra skogslandskap i öster. Du går över öppna hedar slättlandskap, vandrar ner genom glesa fjällskogar och åker båt över stora sjöar. Några kilometer av leden går i östra kanten på Sarek.

Kungsleden mellan fjällstationerna STF Saltoluokta och STF Kvikkjokk är drygt sju mil lång. Du rör dig i ett spännande gränsland mellan Sareks höga berg i väster och skogslandskapet österut. Fjällhemmanet Aktse, där STF har två övernattningsstugor, ligger vid Rapadalens mynning. Här befinner du dig ungefär halvvägs mellan Saltoluokta och Kvikkjokk. Det är en plats som helt klart är värd ett uppehåll. Härifrån kan du göra dagsturer in Sarek, ta del av samernas och fjällböndernas kulturhistoria eller bara njuta av de vackra omgivningarna. På vägen mot STF Kvikkjokk Fjällstation väntar fler sjöar, kalfjäll och urgamla barrskogar.

Bokning:
Sommaren 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstugor och fjällstationer. Det innebär att du behöver boka varje boende separat i denna kombinationstur. Detta gör du enklast genom att öppna upp ett boende i taget, via länkarna nedan, och boka övernattning för önskat datum. Samtliga boenden hamnar därefter i en och samma varukorg, där du sedan gör en gemensam slutbetalning.

Kungsleden Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand

Pris från: