Kungsleden Nikkaluokta – Vakkotavare på egen hand

Denna vandring går huvudsakligen på Kungsleden och bjuder på storslagna landskap och makalösa vyer. Längs turen passerar du både Kebnekaise fjällstation, flera mysiga fjällstugor och Stora Sjöfallets nationalpark.

Vandringen startar vid vägs ände, i byn Nikkaluokta. En 19 km lång vandring genom vacker fjällbjörkskog tar dig till STF Kebnekaise Fjällstation vid foten av Sveriges högsta berg. Passa gärna på att stanna några extra dagar på fjällstationen och gör en guidad topptursbestigning.
Den fortsatta färden tar dig genom storslaget landskap och kuperad björkskog. Från tredje dagen går du på Kungsleden där du efter varje etappmål övernattar i våra fjällstugor i Singi, Kaitumjaure och Teusajaure.
Den femte dagen vandrar du genom Stora Sjöfallets nationalpark där du, om sikten är god, ser ända in i Sarek. Efter en övernattning i STF Vakkotavare Fjällstuga kan du välja att lägga till ytterligare nätter på STF Saltoluokta Fjällstation och avsluta din tur med en varm dusch, en god middag i restaurangen och en skön natts sömn innan du påbörjar din resa hemåt.

Bokning:
Sommaren 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning på våra fjällstugor och fjällstationer. Det innebär att du behöver boka varje boende separat i denna kombinationstur. Detta gör du enklast genom att öppna upp ett boende i taget, via länkarna nedan, och boka övernattning för önskat datum. Samtliga boenden hamnar därefter i en och samma varukorg, där du sedan gör en gemensam slutbetalning.

Natt 1: STF Kebnekaise Fjällstation
Natt 2: STF Singi Fjällstuga
Natt 3: STF Kaitumjaure Fjällstuga
Natt 4: STF Teusajaure Fjällstuga
Natt 5: STF Vakkotavare Fjällstuga
Natt 6: STF Saltoluokta Fjällstation

Måltider på fjällstationerna kan du lägga till som tillval när du bokar.

Mer information om leden och dess etapper hittar du här.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring