Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Kungsleden Abisko-Kebnekaise på egen hand

Den nordligaste delen av Kungsleden sträcker sig från Abiskos frodiga nationalpark i norr till Kebnekaises högalpina massiv i söder. På denna klassiska tur vandrar du genom några av Sveriges mäktigaste dalgångar, omgiven av högfjäll och glaciärer.

Redan första dagen börjar storslaget då vandringen startar i Abisko nationalpark. Tät fjällbjörkskog omger leden till en början. Det grönskimrande och forsande vattnet i Abiskojåkka hörs och syns till höger, och snett till vänster skymtas en av fjällvärldens mest kända siluetter, Lapporten. Ju längre du kommer in på leden desto kargare blir omgivningen. Vida vackra vyer och böljande fjällhed kantad av höga alpina fjäll väntar nu i många mil. Efter sex dagars vandring når du STF Kebnekaise Fjällstation, med sitt magnifika läge vid foten av Sveriges högsta berg.

Bokning:
Sommaren 2020 inför vi obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor. Det innebär att du behöver boka varje boende separat i denna kombinationstur. Detta gör du enklast genom att öppna upp ett boende i taget, via länkarna nedan, och boka övernattning för önskat datum. Samtliga boenden hamnar därefter i en och samma varukorg, där du sedan gör en gemensam slutbetalning.

Natt 1: STF Abisko Turiststation
Natt 2: STF Abiskojaure fjällstuga
Natt 3: STF Alesjaure Fjällstuga
Natt 4: STF Tjäktja fjällstuga
Natt 5: STF Sälka fjällstuga
Natt 6: STF Singi fjällstuga
Natt 7: STF Kebnekaise Fjällstation

Givetvis kan du välja att stanna fler nätter på något av boendena, kanske ta en extra vilodag eller göra dagsturer med fjällstugan som bas.

Måltider på fjällstationerna kan du lägga till som tillval när du bokar. Likaså finns möjlighet att addera guidad tur till Kebnekaises topp och extra nätter på Kebnekaise Fjällstation.

Förkunskaper:
God kondition. Klara av att vandra etapper på ca 15-20 km med ca 10-15 kg på ryggen.

Mer information om leden och dess etapper hittar du här:

Missa inte heller ett besök i fjällinformationen på Abisko Turiststation på ankomstkvällen eller morgonen före avfärd. Där får du möta en guide som kan svara på dina frågor och ge dig användbara tips inför vandringen.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring