Kebnekaise - Midnattsolstur Sydtoppen

STF Kebnekaise Fjällstation

Kebnekaise - Midnattsolstur Sydtoppen

Följ med på en guidad tur under fjällets ljusa nätter och ta möjligheten att få stå på Kebnekaises Sydtopp i skenet av midnattssolen.
En tur för dig som drömmer om att bestiga Sveriges högsta berg men letar efter något utöver det vanliga!

Östra leden till Kebnekaise sydtopp är en lång och fysiskt krävande dagstur, som innehåller branta uppförsbackar, glaciärvandring och enklare klättring, men också Sveriges högsta utsikt! Topptursförsöket tar ca 10 timmar att genomföra, beroende på förhållanden på berget. Om guiden under turen bedömer att förhållandena är för dåliga eller direkt farliga, t ex vid regn, vind eller snö, så avbryts turen.

Under glaciärvandringen, klättringen och även på toppen är vi säkrade med rep eller vajer som fallskyddsutrustning. Bra att veta är att Kebnekaise Sydtopp är en glaciär och under varma somrar kan högsta punkten skifta och då blir Nordtoppen Sveriges högsta punkt. Den toppturen kan du boka separat.

Datum 2020: 24/6 - 19/7, måndagar & onsdagar

Medlemspris per person: 2290 kr

I priset ingår:
- Guide
- Säkerhetsutrustning (klättersele, hjälm, samt gemensam utrustning för gruppen)
- Vandringsstavar och dagstursryggsäck
- Lunchpaket
- Obligatoriskt informationsmöte och utdelning av utrustning kl 15:00. Avfärd 17:30.

Förkunskapskrav:
Vi kräver ingen tidigare klätter- eller fjällerfarenhet men vi rekommenderar inte höjdrädda eller personer med knäproblem att delta.
På denna tur är det åldersgräns 18 år.

Övriga villkor:
Vändning vid dåligt väder eller farliga förhållanden på turen genomförs utan återbetalning. Ställs turen in helt återbetalas hela summan utom 300 kr som är en administrativ avgift. Tempot för turen är satt för att man ska hinna upp till toppen och hem igen, utan att bli för trött eller vara ute för länge på fjället. Gäster som inte klarar av att hålla tempot vänds av guiden, utan återbetalning.

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Sommar Topptur