STF Kebnekaise Fjällstation

Kebnekaise Högalpin Grundkurs

Alpina klätterveckan, den klassiska Kebnekaisekursen! Upplev fjällen från den brantare sidan, här kommer vi att gå igenom grunderna för att kunna göra alpina klättringar på ett säkert sätt.

Glaciärvandring, klippklättring och snöklättring kommer att varvas med kursmoment. Vi startar kursen på Kebnekaise fjällstation, där vi övar kursmoment på klippa och siktar på att göra någon av de klassiska turerna på Toulpagorni. Kursen fortsätter i Tarfala där vi får närheten till glaciärer och fina alpina turer. Under hela kursen njuter vi av mat från våra kockar på fjällstationen. Maten finns på plats i Tarfala när vi kommer dit, så vi rör oss med lätta ryggsäckar under veckan. För att gå denna kurs bör du tidigare ha gått en grund- eller fortsättningskurs i klippklättring.

I priset ingår:
Boende 6 nätter i flerbäddsrum.
Helpension (frukost, lunchpaket, middag).
Bergsguide.
Lån av säkerhetsutrustning.
Linneset/reselakan.

Förkunskapskrav:
Grundkurs klippklättring eller motsvarande kunskap.
God kondition.

Kategorier: