Kebnekaise - Alpin Klättring Toulpagorni

STF Kebnekaise Fjällstation

Kebnekaise - Alpin Klättring Toulpagorni

Följ med våra guider på ett spektakulärt vandrings- och klätteräventyr till vårt signaturberg – Tuolpagorni! Detta är turen för dig som letar efter en spännande utmaning i vacker fjällmiljö.

Har du tidigare besökt stationen eller någon gång sett bilder från vår dalgång, då har du säkert lagt märke till berget med den iögonfallande kratern – Toulpagorni.
Denna tur tar dig uppför en luftig men enkel klättring via kraterkammen till Tuolpagornis topp. En klassiker du inte bör missa!

Turen börjar med en lätt vandring från fjällstationen till foten av Toulpagorni. Efter en brant stigning påbörjar vi sedan klättringen mot toppen. Klättringen tar oss längs den exponerade kraterkammen, där vi, inknutna i rep, på ett tryggt och roligt sätt tar oss upp till toppen av Tuolpagorni. Fina dagar har vi turen att få njuta av en fantastisk utsikt över Kebnekaisemassivet och vår vackra dalgång, Ladtjovagge.

Datum 2019: 17/6-20/9
Medlemspris per person: 1390 kr

Detta ingår:
Guide
Lunchpaket
Säkerhetsutrustning

Förkunskapskrav:
God kondition
Ej höjdrädd

Bra att veta:
Minst två deltagare för att turen ska genomföras, går bra betala upp sig till maxantal.
Samling kl 20:00 dagen innan turen för genomgång och utdelning av utrustning

Avbokning kan ske fram till 7 dygn (168 timmar) innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Fjällvandring Klättring Sommar Vandring