STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Turskidåkning och fjällsäkerhet

Få saker ger en sådan frihetskänsla som att skida fritt över vita fjällvidder. Under denna dag lär vi dig grunderna i skidteknik, navigering på vinterfjället och allmänt om fjällsäkerhet.

En heldag med ett intensivt program där du får en introduktion till den fantastiska fjällskidåkningen avseende skidteknik, navigering och fjällsäkerhet. Vi startar med att öva skidteknik och drar sedan upp på fjället där vi fortsätter att öva navigering med karta och kompass och får en introduktion i att gräva skydd i snö och använda vindsäcken.

Datum: Torsdagar 4/2-15/4

I priset ingår: Kursdag med fjällguide samt lån av utrustning såsom stighudar, spade, vindsäck, karta och kompass.

Förkunskapskrav: Nybörjarkurs

Bra att veta:
Tid 09.30-ca 16.00
Åldergräns: från 16 år i målsmans sällskap
Start och avslut vid STF Grövelsjön Fjällstation
Antal deltagare: Min 3/Max 12

Utrustning: Ryggsäck, lunch, varm dryck, skaljacka och byxor, varm jacka för rast, skidglasögon, extra vantar, turskidor med stålkant, stavar med stor truga.

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp

Kategorier:

Skidåkning Turskidåkning Vinter