Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Guidad vandringstur till Salsfjällstoppen

Följ med vår guide på en vandringstur som tar dig ända upp till toppen av Salsfjället med vidunderlig utsikt över stora delar av Grövelsjöfjällen.

Från fjällstationen vandrar vi ner mot Grövlan och följer i Carl von Linne´s fotspår leden upp mot Salsfjället och norska gränsen. Vi vandrar längs med den porlande Digerbäcken innan vi viker av från leden upp mot bergskammen. Snart är vi på toppen och sträcker armarna i skyn. Vägen ner går längs med Salsfjälets branta sydsida i obanad terräng tar vi oss sedan ner i fjällskogen.

Datum: Tisdagar 14/7-20/9

I priset ingår:
Vandring med fjällguide

Förkunskapskrav:
Turen är en heldagstur med stora höjdskillnader. God kondition och vana att gå i terräng med dagsturryggsäck är ett krav.

Bra att veta:
Terräng: Underlaget varierar mellan små renstigar och större upptrampade stigar. Bitvis brant och bitvis blöta myrar.
Turens längd: ca 7 timmar, 16 km
Total stigning: ca 400 m
Åldergräns: från 16 år i målsmans sällskap
Max antal deltagare: 16 st
Start och avslut vid STF Grövelsjön Fjällstation
Utrustning: Ryggsäck med lunch och dryck. Ta med regnkläder, mössa, handskar samt förstärkningsplagg att ta på vid rast och kyla.

Kategorier:

Djurliv Familjeaktivitet Fjällvandring Höst Sommar Topptur