STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Guidad vandringstur till Fosksjökläppen

Att vandra tillsammans med våra fjällguider ger alltid det där extra till fjällupplevelsen. De vet var de finaste platserna finns, bästa vägvalen, de berättar om det vi ser omkring oss, under oss, tider som varit och områdets djur och växter.

Vandringen till Fosksjökläpparna innebär faktiskt att vi går över två stycken 1000-meterstoppar då vi på väg tillbaka passar på att även njuta av utsikten från Blåkläppen. Den här vandringen ger dig en väldigt bra kunskap om området strax öster om fjällstationen och vi vandrar förbi och njuter av några av de finaste platser som finns inom räckhåll. På denna tur startar vi vandringen utmed leden för att efter det obligatoriska 11- kaffet vika av och sedan vandra större delen av dagen utanför stigar, på mjuka fina fjällhedar. Området vi vandrar i är renens rike och de och mycket annat kommer guiden berätta mer om under turen.

Datum: Tisdagar 29/6 - 21/9 2021

I priset ingår:
Vandring med fjällguide

Förkunskapskrav:
Turen går i varierad fjällterräng på och utanför stigar. Fysik att klara en heldag vandring med dagstursryggsäck i varierad terräng är ett krav.

Bra att veta:
Terräng: Underlaget varierar mellan stig, sten och mjuk fjällhed.
Turens längd: ca 7 timmar, 14 km
Total stigning: ca 400 m
Åldergräns: från 16 år i målsmans sällskap
Start och avslut vid STF Grövelsjön Fjällstation
Utrustning: Ryggsäck med lunch och dryck. Ta med regnkläder, mössa, handskar samt förstärkningsplagg att ta på vid rast och kyla.
Antal deltagare: Max 16

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring