Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Guidad vandringstur till Fosksjökläppen

Följ med vår guide på en vandringstur som tar dig in i Långfjällets naturreservat och bort till det fina området på och runt Foskjökläppen.

Från fjällstationen vandrar vi upp för Långsfjällets sluttning och når snart trädgränsen. Tittar vi bakåt har vi redan nu en fin utsikt åt väster. Under turen berättare guiden om området djur, växter och historia samt ger en massa tips på turer du kan göra på egen hand. Efter att bestigit toppen av Fosksjökläppen vandrar vi längs med den ån Foskan som vackert snirklar sig fram i fjällandskapet vid foten av Dalarnas högsta berg Storvätteshågna. När vi vänder åter vandrar vi fritt över fjällheden och passerar både Oskarstugan och tar oss över toppen av Blåkläppen.

Datum: 16/7 - 20/9

I priset ingår:
Vandring med fjällguide

Förkunskapskrav:
Turen är en heldagstur med stora höjdskillnader. God kondition och vana att gå i terräng med dagstursryggsäck är ett krav.

Bra att veta:
Terräng: Underlaget varierar mellan små renstigar och större upptrampade stigar. Bitvis brant och bitvis blöta myrar.
Turens längd: ca 7 timmar, 14 km
Total stigning: ca 400 m
Åldergräns: från 16 år i målsmans sällskap
Max antal deltagare: 16 st
Start och avslut vid STF Grövelsjön Fjällstation
Utrustning: Ryggsäck med lunch och dryck. Ta med regnkläder, mössa, handskar samt förstärkningsplagg att ta på vid rast och kyla.

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring