Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Guidad vandring till Båthusberget

Följ med vår guide till Norge och upplev Båthusbergets dramatiska branter och den milsvida utsikten. En tur med många "wow" där guiden berättar och visar er det bästa med Båthusberget och dess omgivningar.

Från fjällstationen transporterar vi oss med Fjällstationens minibuss och egna bilar in i Norge. Vandringen startar genom gammal och mycket fin fjällskog. Här finns tallar som är flera hundra år. När vi kommer närmare den höga bergsväggen kan det nästan vara svårt att se hur vi ska komma upp till toppen men guiden leder er på stigar som tar oss allt högre upp. Under turen blir det flera pauser för att både hämta andan, prata, fika och njuta av den egna matsäcken.

Väl uppe på berget är utsikten magnifik och det är en härlig känsla att sträcka armarna i skyn på bergets högsta topp. Vandringen fortsätter sedan uppe på berget där guiden leder er till de bästa plasterna för att uppleva mer av utsikten och den lodräta bergväggen. Har vi tur kanske vi ser en rovfågel svepa fram längs med branten eller möter en Lavskrika i fjällskogen.

Datum: Onsdagar 17/6-23/9-2020

I priset ingår:
Vandring med fjällguide

Förkunskapskrav:
Turen är en heldagstur med stora höjdskillnader. God kondition och vana att gå i terräng med dagstursryggsäck är ett krav.

Bra att veta
Terräng: Underlaget varierar mellan små renstigar och större upptrampade stigar. Bitvis brant och bitvis blöta myrar.
Turens längd: 6 timmar, 9 km
Total stigning: ca 500 m
Rekommenderad ålder från 10 år.
Avfärd: Onsdag Kl 09.30, samling utanför entrén
Övrigt: Egen transport, möjlighet finns för ett antal gäster att åka med i fjällstationens minibuss.

Förkunskapskrav:
Turen är en heldagstur med stora höjdskillnader. God kondition och vana att gå i terräng med ryggsäck är ett krav.

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Grövelsjön har dagliga bussförbindelser med Mora (ca 3,5 tim). Restid med tåg och buss från Stockholm 8 tim, Göteborg 18 och Malmö 20 tim. Avstånd 490 km från Stockholm, 670 från Göteborg. Båt Helsingborg-Oslo och därefter bil ca 30 mil.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring