STF Grövelsjön Fjällstation

Grövelsjön - Guidad fjällskidtur Storvätteshågna

Följ med vår guide på en fjällskidtur till toppen av Dalarnas och Svealands högsta berg. En härlig skidtur som erbjuder allt från långa uppförsbackar, långsträckta fjällvidder, fantastisk utsikt och skön utförsåkning.

Från fjällstationen skidar vi upp mot trädgränsen och når snart de vita fjällvidderna. Fram till foten av Storvätteshågna är landskapet böljande och skidåkningen enkel. Upp till toppen är det en lång uppförsbacke men belöningen är stor med milsvid utsikt och njutbar utförsåkning på bergets södra sluttning. Lunchen äter vi ute i snön på passande plats utifrån väder och vind.

Datum: Tisdagar 3/2 - 14/4

I priset ingår: Fjällskidtur med guide samt lån av stighudar, spade och vindsäck.

Förkunskapskrav: Heldagstur med stora höjdskillnader. God kondition och vana att skida i varierad fjällterräng med dagstursryggsäck är ett krav.

Bra att veta:
Turens längd: ca 7 timmar, ca 20 km, ca 500 m stigning.
Åldergräns: från 16 år i målsmans sällskap
Start och avslut vid STF Grövelsjön Fjällstation
Utrustning: Ryggsäck, lunch, varm dryck, skaljacka och byxor, varm jacka för rast, skidglasögon, extra vantar, turskidor med stålkant, stavar med stor truga.
Antal deltagare: Min 3/Max 12

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp

Kategorier:

Skidåkning Turskidåkning Vinter