Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Fjälluffa Familj

Vill familjen fjällvandra men ni vet inte riktigt hur ni ska gå tillväga?
Fjälluffa Familj är en satsning för just er! Vi vänder oss till er som är nyfikna på fjällvandring och vill lära er mer. Vandringen gör ni i Härjedalsfjällen.

Fjälluffa Familj är en nyhet sommaren 2020. För 60 familjer med barn i åldern 10 – 14 år erbjuds fyra vandringsdagar i Härjedalsfjällen med introduktion på STF Helags fjällstation. Två barn per vuxen. För att delta behöver alla vara medlemmar i STF. Är ni inte det redan går det lätt att ordna när ni bokar.

Familjen startar sin vandring i Ljundgalen/Kläppen. Familjen vandrar på egen hand till STF Helags fjällstation. Det är ca 12 km vandring på markerad led och tydlig stig. (Det är ingen guide med på vandringen) Väl framme på fjällstationen blir det middag och välkomstträff. Nästa dag blir det fjällintroduktion där ni av fjällguider får lära er mycket av det ni behöver veta för att fjällvandra. Barnen har sin egen guide med eget program. På fjällstationen stannar familjen i två nätter.

Man kan köra bil till startplatsen. Det finns också buss från Östersund till Ljungdalen. Med buss kommer ni dock bara till Ljungdalen, till Kläppen är det då ca 6 km. Taxi finns i Ljungdalen. (En alternativ vandringsled finns från Ljungdalen till STF Helags, den är 20 km. Vår rekommendation för nybörjare är att starta i Kläppen.)

Dag tre går vandringen vidare till STF Fältjägarstugan, dit är det 12 km utmed markerad led. I stugan tar stugvärden emot och under en gemensam samling visar värden runt och berättar om hur det är att bo i STF fjällstugor. Måltider lagar familjerna på egen hand i stugans självhushållskök. Liten butik finns där mat kan köpas!

Dag fyra fortsätter vandringen till Ramundberget. Den turen är 16 km på markerad led.
Kl 16:30 går en buss från Ramundberget tillbaka till Ljundgalen/Kläppen. Bussfärden är sex mil och går över kalfjället på Flatruet.

Försäkra dig om en plats redan nu. Först till kvarn gäller. STF medlemskap krävs, kan tecknas när du bokar.

Medlemspris: 995 kr vuxen 595 kr barn (10-14 år)

I priset ingår:
Två ospecificerade nätter på STF Helags fjällstation, inkl. välkomstträff, fjällintroduktion, en middag och en frukost.
En ospecificerad natt på STF Fältjägaren fjällstuga
Bussresa från Ramundberget tillbaka till Ljungdalen/Kläppen sista dagen
Medlemskap i STF krävs för deltagande, inte för anmälan.

Förkunskapskrav:
Vi vänder oss till nybörjare, men en liten vana av att vandra och gå i skog och mark är bra då all vandring mellan boendeplatserna sker på egen hand, utan guide.

Vem vänder vi oss till?
Till familjer med barn 10-14 år som är nyfikna på fjällvandring och vill lära sig mer.

Kategorier:

Familjeaktivitet Fjällvandring Sommar