STF Abisko Fjällstation

Fjälluffa i sommar

Nu lanserar vi ”Fjälluffa” – en fantastisk chans för dig i åldern 18-25 år och som aldrig fjällvandrat att få uppleva fjällen.

Tillsammans med ett tiotal jämnåriga som precis som du längtar ut på fjället men saknar kunskap får du träffa stugvärd och fjällguide som delar med sig av sin erfarenhet och berättar det du behöver veta innan du beger dig ut på fjället. Sen ger du dig ut på din första fjällvandring.

Det hela börjar i fjällstugan STF Abiskojåkka som ligger nära STF Abisko Fjällstation. Här bor du första natten. Efter introduktionen är det dags för dig att bege dig ut på egen vandring, helst tillsammans med kompisar. Vandringen börjar i Abisko Nationalpark men du kommer snabbt ut på den välmarkerade Kungsleden, en av världens vackraste vandringsleder. Vandringen tar sex dagar och målet är Nikkaluokta, 11 mil söderut.

Fjälluffa går att boka under tiden 27 juni till 5 augusti med introduktion på utvalda datum i STF Abiskojåkka. Under perioden 27 juni - 23 juli startar introduktionen kl 13. Under perioden 24 juli - 4 augusti startar den kl 15. Skillnaden beror på att tågets ankomsttider ändras. Till Abisko kan du ta dig med tåg. Se till att biljetten är utställd till Abisko Turiststation. Närmaste flygplats ligger i Kiruna. Buss går från Kiruna ända fram. Första natten bor du i fjällstugan STF Abiskojåkka – övriga nätter bor du i våra fjällstugor mellan Abisko och Kebnekaise. Dessa övernattningar är ospecificerade, d v s de går inte att förboka. Fjällguiderna är inte med på vandringen vilket innebär att du vandrar själv eller tillsammans med vänner.

Försäkra dig om en plats redan nu! Fjälluffa kostar 695 kronor och är öppet att boka för medlemmar i STF. Om du inte redan är medlem blir du det lätt när du bokar.

I priset ingår
• En övernattning med fjällintroduktion i STF Abiskojåkka Fjällstuga
• Fyra ospecificerade nätter i fjällstugor mellan Abiskojåkka och Nikkaluokta (ej STF Tjäktja fjällstuga).
• En ospecificerad natt på STF Kebnekaise fjällstation

Förkunskapskrav
Inga förkunskaper krävs - vi vänder oss till dig som inte tidigare vandrat mellan fjällstugor och fjällstationer.

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring