Abisko - Upplev Abisko - från rallare till ljusfenomen

STF Abisko Fjällstation

Abisko - Upplev Abisko - från rallare till ljusfenomen

Fina berättelser om Abisko berikar din upplevelse hos oss. Vi delar stolt med oss av det unika kulturarv som gör Abisko till vad det är idag. På ett enkelt och underhållande sätt lär du dig mer om viktiga händelser, personer och ljusfenomen.

På en skön promenad i den vackra vilda naturen kommer vi att gå förbi Svenska Turistföreningens första logibyggnad, som under järnvägsbyggets tid var schaktmästarbostad. Här berättas det historier om kända profiler som Selma Lagerlöf, då hon namngav gässen till Nils Holgerssons underbara resa. Under en rundvisning i Rallar- och gränsförsvarsmuséet kan du lyssna på en radiosändning av ockupationen och känna tyngden av järnmalmen i din hand.

Vi följer Abisko jåkken nedströms där den har karvat sig igenom klippväggarna och bildat en kanjon. Berättelserna växlar i tid och rum och vi stannar till vid symboliska platser som är väl värd extra uppmärksamhet. Promenaden avslutas med en genomgång av ljusets inverkan på de olika årstiderna här möts norrsken och midnattssol i en unik kontrast.

Den här turen är en perfekt start på din vistelse hos oss!

Vad ingår:
Guide, inträde till Rallar- och gränsförsvarsmuseum

Ta med:
Kläder efter väder

Bra att veta:
Tid: 1,5 tim
Längd: 2 km
Åldersgräns: ingen
Förkunskapskrav: Inga

Samling:
Vid receptionen 14:30 (tillbaka ca 16:00)

Övrigt:
Max 16 platser

Anmälan:
Online senast tre dagar innan eller på plats senast 12.00 samma dag

Med reservation för ändringar

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Kultur & Stad Vinter