Tänk på att det råder eldningsförbud i princip i hela landet. Nu är det viktigare än någonsin att vi alla njuter av naturen på ett ansvarsfullt sätt. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats

Abisko - Midnattssolsvandring till Nuoljatoppen

STF Abisko Fjällstation

Abisko - Midnattssolsvandring till Nuoljatoppen

I Abisko, 250 km norr om polcirkeln, råder det polardag från början av juni, vilket innebär att solen inte går ner under horisonten vid midnatt. Vi vandrar i alpin terräng med det röd-gula ljuset som lindar in omgivningen mellan himmel och jord.

Upplevelsen börjar redan i linbanan, med fjällen som panorama går färden tyst och långsamt upp för berget. Nu börjar vandringen som stiger de sista höjdmetrarna upp till Nuoljas topp (1164 m ö h). Under en kort paus på toppen firas prestationen i upplevelsen av att solen aldrig går ner under horisonten. Här uppe skådas en magnifik utsikt över de omgivande fjällen och den stora sjön Torneträsk.

Uppe på berget ligger det internationellt kända STF Aurora Sky Station och där finns en stor utomhusterrass och ett utkikstorn som utsikten kan beskådas ifrån. Passa på att köpa en kopp kokkaffe i caféet eller en souvenir som ett minne innan nedfärden.

Vad ingår:
Tur- och returbiljett med linbanan, vandring med guide, dryck och tilltugg på Nuoljas topp

Ta med:
Kängor, regnkläder och en varm tröja

Bra att veta:
Tid: 4 timmar
Längd: 4 km (ca 2,5 tim vandring)
Ålder/åldersgräns: 12 år
Förkunskapskrav: Inga

Samling:
Vid receptionen klockan 21.00 (tillbaka ca 01:30)

Övrigt:
Max 16 platser

Anmälan:
Online senast tre dagar innan eller på plats senast kl. 12.00 samma dag

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring