Abisko - Guidad tur till samevistet

STF Abisko Turiststation

Abisko - Guidad tur till samevistet

Brasan tänds och elden sprakar under kaffepannan samtidigt som guiden berättar samiska om förr och nu. Kaffet smakar extra gott med en bit torkad renkött i koppen. En känsla av genuin enkelhet infinner sig då du sitter ihopkurad på ett renskinn inne i Dárfegoahti (torvkåtan).

Följ med till vårt sameviste och upplev hur samerna i Abisko-området levde i slutet av 1800 talet. Samer är en ursprungsbefolkning som levt av jakt, fiske och rennäring. De har flyttat mellan vinterbete i inlandet till sommarbete i fjällen, allting styrt av årstiderna och renens naturliga vandringsdrift. Svenska Turistföreningen kunde efter ett bidrag från SJ bygga ett rekonstruerat höst- och vårviste på den här platsen. Under guidningen tittar vi närmare på byggnader av samisk traditionell konstruktion samt andra typiska föremål från den tid då samerna levde nomadliv. Efter en rundtur i vistet har du lärt dig mer om det unika levnadssätt som tillhör den samiska historien och det är dags att göra upp eld i torvkåtan.

Vad ingår:
Guide, kaffe och renkött

Ta med:
Kläder efter väder

Bra att veta:
Tid: 2 tim
Längd: 1 km
Åldersgräns: ingen
Samling: Vid receptionen 15:00 (tillbaka cirka 17.00).
Max 16 platser.
Anmälan: Fram till 07.00 samma dag online, efter det i receptionen på Abisko Turiststation.

Med reservation för ändringar

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Kultur & Stad Vinter