Abisko - Floraturen längs Ridonjira

STF Abisko Fjällstation

Abisko - Floraturen längs Ridonjira

Abisko nationalpark har en flora som är bland de artrikaste i fjällen. Följ med på en floraexkursion med en kunnig guide som visar sällsynta arter och berättar om växters olika användningsområden och dess historia.

Turen börjar med linbanan, med fjällen som panorama går färden tyst och långsamt upp för berget Nuolja. Långsamt vandrar vi ner längs naturstigen med utsikt över Lapporten och Torneträsk. Med floraböckerna och luppen till hands öppnar sig en helt ny värld i växtlivet med arter som orkidéer, lapsk alpros och klippveronika. Den medhavda lunchen avnjuts på en plats nära bäcken Ridonjira som porlar i bakgrunden. Efter att vi diskuterat våra fynd så avslutas turen med vandring tillbaka till stationen.

Vad ingår:
Tur- och returbiljett med linbanan
Vandring med guide
Lån av florabok och lupp

Ta med:
Kängor/stövlar, regnkläder, dryck och lunchpaket

Bra att veta:
Tid: 4,5 timmar
Längd/höjdskillnad: 3,5 km, +/- 500 m
Ålder/åldersgräns: 12 år
Förkunskapskrav: Inga

Samling:
Vid receptionen kl. 09.30 (tillbaka ca kl.14.00)

Övrigt:
Max 16 platser

Anmälan:
Online senast tre dagar innan eller på plats senast 19:00 kvällen innan

Med reservation för ändringar

Avbokning kan ske fram till 7 dygn innan ankomst. Därefter sker ingen återbetalning av erlagt belopp.

Resealternativ

Läs mer om hur du tar dig till och från Abisko under fliken "hitta hit", direktlänk finner du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-abisko-fjallstation/hitta-hit/

Kategorier:

Fjällvandring Sommar Vandring