vandringsled-jämtlandstriangeln

Vandringsleder i Sverige

Det fantastiska med vandring i Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka. Du kan vandra på avlägsna fjälltoppar, längs karga kustlandskap, intill knallgula rapsfält eller nära storstäderna. Den snabbaste vägen är absolut inte alltid den bästa. På den här sidan har vi samlat ett urval av Sveriges alla leder.

Ledernas ikoner har olika färg beroende på hur välbesökt leden vanligtvis är under högsommaren. Färgerna kan hjälpa dig att planera din vandring till mindre besökta leder och områden. Notera att färgmarkeringarna endast är en indikation och avvikelser kan förekomma både på specifika datum eller delar av leden.

• Grön = Få besökare
  • Gul = Fler besökare
  • Röd = Flest besökare

Genom att välja en grön eller gul vandringsled minskar du både risken för trängsel och slitage på leden.

Lista över vandringsleder

Nedan lista med vandringsleder är samma leder som presenteras i kartan ovan. Lederna presenteras i bokstavsordning under respektive område.

Stjärna (*) indikerar att det är en signaturled.

I Sverige finns ett stort antal leder, redo för dig att upptäcka. På denna sida presenterar vi ett urval av alla dessa leder, där samtliga är utvalda till följd av sin popularitet, höga kvalitet eller geografiska läge. Vi strävar efter att uppdatera utbudet löpande för att du som vandrare ska få ännu fler valmöjligheter.

Ett urval av vandringslederna har även etapper som finns presenterade på separata sidor. Vi rekommenderar dock att du först besöker sidan för vandringsleden och tar del av den etappinformation som finns där. Därefter kan du undersöka om det finns mer information om delsträckorna på vår samlingssida för etapper.

LEDER I FJÄLLEN

LEDER I NORRA SVERIGE (utanför fjällkedjan)

LEDER I MELLERSTA SVERIGE (utanför fjällkedjan)

LEDER I SÖDRA SVERIGE

Områden i fjällen

Vi har delat in den svenska fjällkedjan i sex områden. Det har vi gjort för att du enklare ska kunna läsa på om olika områden och se vilka leder de inrymmer. Sidorna uppdateras för tillfället.