Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown
arrowdown

Kungsleden

Tipsa en vän

Fjällkarta
BD6

Turens längd / dagsetapper
105 km/7 dagar

Läsvärt och länkar

Reseskildring - Ensamvandring mot Kebnekaise

Visa på karta

Foto: David Erixon

Abisko - Nikkaluokta

1906 startade STF en turiststation i Abisko. Samtidigt började arbetet med en ”kungsväg” mot Kebnekaise. Det är alltså hundraåriga stigar som väntar vid Kungsledens norra ände. Du kliver in nationalparken fylld med fjällbjörkar och fridlysta orkidéer. För många är detta början på en vandringsvecka som slutar i samevistet Nikkaluokta.

Vid sjön Abiskojaure når du kalfjället och vyerna öppnar sig. Bergen skjuter i höjden och kommer att vara dina följeslagare hela vägen. Ibland som vackra fonder runt milslånga fjälldalar, ibland som imponerande stup tätt intill dig. Landskapets kontraster är stora. Du passerar Kungsledens högsta bergspass, Tjäktjapasset, så kargt att det liknar ett månlandskap och når sedan de frodiga gräsängarna på vägen mot Singi.

Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta – som också vandras i motsatt riktning – erbjuder inte bara naturupplevelser. Utmed leden har STF fem trivsamma fjällstugor och Kebnekaises populära fjällstation. Den samiska kulturen lever, främst i form av samevisten och betande renar.

Vid STF Singi väljer du om du ska fortsätta Kungsleden söderut eller gå österut mot Kebnekaise fjällstation och Nikkaluokta. De flesta väljer vägen österut, för en behaglig paus på fjällstationen. Runt om lockar höga toppar som Tuolpagorni, Kebnetjåkka samt förstås Kebnekaise.

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Vandring Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt Hihostel.com

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.