Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown
arrowdown

Jämtlandsfjällen

Tipsa en vän

Fjällkarta
Z6,  Z7

Etappens längd
20 km / 5-7 timmar

Höjdskillnad
590 - 900 m ö h

Här finns STF

STF Fjällstuga Vålåvalen

Vålådalen - Vålåvalen

En vandring genom tre olika fjällmiljöer, som skiftar med höjden över havet. Vålådalens gammelskogar övergår i glesa fjällbjörkskogar innan kalfjället tar vid söderut. Med miljön skiftar också det ganska rika fågellivet på sträckan.

De första åtta kilometrarna går längs Vålån, i småkuperad gran- och tallskog med torrakor och lågor och stark vildmarkskänsla. Du passerar Stensån på bro och kommer in i frodig ängsbjörkskog. Vid den gamla bosättningen Skaftet börjar en två kilometer lång stigning upp till kalfjället intill Smällhögskaftet. Nu är du på 900 meters höjd och den nivån är närmast konstant de sista sju kilometrarna fram till STF Vålåvalen, även kallad Vålåstugan. Här vandrar du på myr och hedmarker med kalfjället väster om dig och skoglandet i öster.

Bästa rastplatsen
När du kommer upp på kalfjället vid Smällhögskaftet ska du vända dig om – då får du en vildmarksvy i toppklass. Här finns också fina tältplatser intill tjärnarna strax öster om leden. Ängen vid den gamla bosättningen Skaftet lämpar sig också för en natt eller rast i ryggläge.

Missa inte
Karaktärsarter i fjällskogen är ugglor och hackspettar och närmare fjället finns tidvis rikligt med dalripor. Missa inte heller den gamla bosättningen Skaftet. I gränslandet mellan skog och fjäll på den sista tredjedelen av vandringen jagar både kungsörn och fjällvråk efter dagens måltid. På berget som heter Gruvsmällen finns gruvschakt från 1700- och 1800-talet.

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Fjällvandra Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Låglandsvandring Lägerskola Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Fria barn Bröllop Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt HIhostels' mobile website Hihostel.com STFs blogg

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.