Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Storulvån Fjällstation

Vid vägs ände men bara en timme från Åre

Visa på kartan

Vägen mellan Handöl och Storulvån stängd nattetid

Visa mer

Mellan 1/2-15/4 är vägen mellan Handöl och Storulvån stängd nattetid, 22.00-08.00. Vägen kan även stängas dagtid vid dåligt väder. För mer information besök: www.trafikverket.se

Flexibla bokningsvillkor
STF Storulvån Fjällstation kommer att påverkas av den nya markupplåtelsen i Jämtland och Härjedalen från och med 2024. Läs mer här

Om boendet

Storulvån ligger vid vägs ände mitt i fjällvärlden, som en trygg famn vid foten av fjället. Här samlas en härlig blandning av skidalpinister, livsnjutare och fjällrävar, året om. Runt hörnet väntar tystnaden och de stora vidderna.

Knappt en timme från Åres puls hittar du Svenska turistföreningens fjällstation Storulvån.

Fjällstationen ligger vid vägs ände och är både en inkörsport till STFs övriga fjällstationer i Jämtlandsfjällen, men också en oas, en mötesplats och ett aktivitetscentrum för den som gillar friluftsliv. Fjällstationen bjuder på en skön mix av pulshöjande aktiviteter, hisnande toppturer, intressanta kvällsarrangemang, barnveckor och inte minst god mat och dryck. Här finns ca 150 bäddplatser, restaurang med fullständiga rättigheter och sportverksamhet med både uthyrning och guider.

Barnen har en viktig roll på Storulvån. Vi har länge anordnat populära fjällveckor för familjer där barnen får stå i fokus. Kika in på fliken ”Aktiviteter” för aktuella och bokningsbara arrangemang.

På Storulvån finns något för alla, utmana dig själv med ett topptursäventyr, njut av lugnet bland fjällbjörkar och kantareller eller varför inte konferera med utsikt?
Storulvån är också den självklara platsen för att starta och avsluta längre och kortare fjällturer i Jämtlandsfjällen.

Här har du möjlighet att kombinera jobb & fritid, arbeta några timmar för att sedan njuta av vad fjället har att erbjuda.

Att bo på fjällstation är något som saknar motsvarighet! Vi är varken ett hotell eller en fjällstuga. Vi är något helt speciellt mittemellan. Ett boende mitt ute på fjället där ingen annan civilisation finns. Enkla, rustika rum där du själv väljer din grad av bekvämlighet. Vill du ha mesta möjliga service eller söker du efter lägsta pris? Hur du än bor har du tillgång till självhushållskök, torkrum och sällskapsrum.

Vår service

• Restaurang

Restaurang finns. Öppettider kan variera utifrån säsong.

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Butik

Proviant och i vissa fall friluftsutrustning finns till försäljning. Sortiment varierar.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Elbilsladdning

Möjlighet finns att ladda elbil.

• Bastu

Bastu finns.

• Uthyrning av friluftsutrustning

Friluftsutrustning finns för uthyrning.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Skiduthyrning

Skiduthyrning finns.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Kaféservering

Enklare mat-och caféservering.

• Guider

Guider finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Fler bokningsbara aktiviteter (22)

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Medlemserbjudanden

Boka boende

Boka minst två nätter och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Välj datum: 20 jun – 11 jul 2024
    Boka boende

Boka söndag-torsdag och få 25 % rabatt med kampanjkoden ”STFMEDLEM”

Välj datum: 24 aug – 6 okt 2024

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

Storulvån Fjällstation
    837 71 Duved

Hitta till boendet
    Med bil
    Observera! Mellan 1/2-15/4 är vägen mellan Handöl och Storulvån stängd nattetid, 22.00-08.00. Vägen kan även stängas dagtid vid dåligt väder.
    Storulvån ligger 17 km från E14. 2 timmars färd från Östersund, 1 timme från Åre och 1.5 timmar från Trondheim. Från E14 i Enafors finns skyltar mot Storulvån. Sista 8 km går längs kalfjällets kant på asfalterad väg, med storslagen vy in över Jämtlandsfjällen!

Hos oss kan du parkera under hela din fjälltur. Betalning sker med Swish eller kort och du parkerar gratis när du bor på Storulvån.

30kr/dygn eller 150kr/vecka för medlemmar i STF
    50kr/dygn eller 200kr/vecka för icke medlemmar

Med tåg
    Till STF Storulvån reser du smidigt med SJ fram till Duved eller Enafors, och därefter anslutande transfer med Wänseth buss. Transfern går enligt fast tidtabell och anknyter till vissa av tågens ankomster och avgångar, men det går även bra att boka en privat transfer på andra tider om så önskas.

Snälltåget kör direkt från södra Sverige till Enafors två dagar i veckan från vecka 9 till påsk samt under juli - september, med anslutande transfer till och från Storulvån som ingår i resans pris. Du kan köpa hela resan med transfer till och från Storulvån.

Med ett aktuellt STF medlemskap har du 10 % rabatt på samtliga biljetter hos både SJ och Snälltåget.

Restid med tåg till Duved från Östersund 2 timmar, från Stockholm 8, Göteborg 13 och Malmö 14 timmar.

Med flyg
    Östersund/Åre flygplats (på Frösön) ligger ca 2 timmar bort med bil eller tåg. Trondheim/Vaernes flygplats ca 1.5 timme bort. Även här finns tågförbindelser.

GPS-koordinater:

N63.169131°, E12.362307°

Kontakt:

+46 101902370 storulvan@stfturist.se

Behöver du hjälp med bokningen?

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 15:00
    Utcheckning (senast): 10:00

Öppettider

2024:
    22 februari - 21 april
    20 juni - 6 oktober

Antal rum

Antal bäddar

100 >

Följ STF Storulvån Fjällstation

Vårt hållbarhetsarbete

Green Key

Boendet uppfyller strikta hållbarhetskriterier med tyngdpunkt på miljö som granskas årligen och kräver ständig förbättring. Läs mer här.

Hållbarhetslöftet

Boendet har avgett STFs Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur du som gäst kan bidra i arbetet.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Hos oss kan du semestra med gott samvete. Vi jobbar aktivt med att hela vår verksamhet ska vara hållbar – från samarbete med lokala producenter av hållbart kött, till grön elförsörjning.

Upptäck hållbart hos oss
    Hos oss kan du utforska fantastiska natur- och kulturmiljöer till fots, eller med skidor på vintern. Vi strävar alltid efter att göra ett så litet avtryck som möjligt på naturen runt oss. Vi har avgett hållbarhetslöftet, vilket innebär att vi stolt följer STFs hållbarhetspolicy, vad gäller social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Några exempel på våra gröna satsningar
    • Energi – elen på vårt boende kommer från förnybara energikällor.
    • Mat – du som äter hos oss kan vara säker på att våra stapelvaror är KRAV-märkta eller ekologiska råvaror. Kött som serveras är vilt, däribland ren, älg och fisk, eller utegående/gräsuppfödda kor och lamm.
    • Vi använder i största mån endast miljömärkta rengöringsmedel.

Du som gäst kan bidra
    • Hållbara resor. Välj ett miljövänligt sätt att resa, så minskar du utsläppen från din semester rejält. Det går att åka kollektivt hela vägen till oss!
    • Miljövänlig mat. Ät närproducerat och handla hos våra grannar i bygden så stöttar du vårt lokalsamhälle.
    • Hållbara upptäckter. Utforska våra härliga omgivningar till fots och gör dem gärna ännu vackrare genom att plocka upp skräp du hittar.

Våra hållbarhetsmärkningar
    • Naturturismföretagen
    • Green Key

Vandringstips

Storulvån – Ramundberget

Storulvån – Ljungdalen

Storulvån – Vålådalen

Jämtlandstriangeln

Sylarna runt

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upptäck fler boenden

STF Blåhammaren

STF Sylarna Fjällstation

STF Stensdalen Fjällstuga

Upplev mer

Allt om fjällen

Det finns mycket att upptäcka i den svenska fjällvärlden och ju mer du vet, desto roligare blir det. Hitta all viktig information om fjällsäkerhet, och spännande läsning om tex Sveriges största glaciärer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.